ورود قطب نیشکر ایران به تولید گوشت قرمز/ دام‌هایی که با «خوراک دام نیشکر» فربه می‌شوند

تاریخ انتشار: پنجشنبه 6 بهمن 1401 | 09:10 ق.ظ
ورود قطب نیشکر ایران به تولید گوشت قرمز/ دام‌هایی که با «خوراک دام نیشکر» فربه می‌شوند ممکن است این‌ سوالات را آرم آرام، زیر لب زمزمه ‌کنید، یا بلند بلند بگوید که نیشکر چه کارش به گوشت؟! اصلا شکر و گوشت قرمز چه ربطی به هم دارند؟ صنعتی که کارش تولید شکر است مگر می‌تواند گوشت هم تولید کند؟!

شاید پس از خواندن این چند کلمه، باورش برای شما هم در وهله‌ی اول سخت باشد: «نیشکر می‌تواند گوشت قرمز چند میلیون را تامین کند». ممکن است این‌ سوالات را آرم آرام، زیر لب زمزمه ‌کنید، یا بلند بلند بگوید که نیشکر چه کارش به گوشت؟! اصلا شکر و گوشت قرمز چه ربطی به هم دارند؟ صنعتی که کارش تولید شکر است مگر می‌تواند گوشت هم تولید کند؟!

و هزار و یک سوال دیگر، که برای یافتن پاسخ‌اش، باید به شمالی‌ترین واحد نیشکری سری زد؛ آنجا که در کشت و صنعت امام خمینی(ره) از باگاس، این پسماندِ خشک گیاه جادویی نیشکر، خوراکی مقوّی و خوش‌طعم باب میل دام‌ها تهیه می‌شود. در کنارش هم، یک دامپروری دایر شده و دام‌ها از همین خوراک تولیدی نیشکر می‌خورند و فربه می‌شوند.

با توجه به سهولت دسترسی و قیمت مناسب خوراک دام، شکرستانِ ایران، این قابلیت را دارد که با افزایش تولید خوراک دام و ایجاد دامداری‌های صنعتی، به قطب تولید فرآورده‌های دامی کشور تبدیل شود. خوراک دام تولیدی نیشکر، ۴۰ درصد جیره و سهمیه غذایی دام‌ها را می‌تواند تامین کند.

این خوراک دام، چندگانه اشتغال، درآمدزایی و حفظ محیط‌زیست را در منطقه ایجاد کرده و نقش مهمی در حفظ مراتع و منابع طبیعی پیرامون داشته و مانع نابودی آن شده است.

استفاده از بقایای نیشکر در تولید خوراک دام، علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، سبب صرفه‌جویی ارزی برای کشور هم می‌شود و رفته رفته، ایران را از ورود نهاده‌های دامی بی‌نیاز خواهد شد. پس از خواندن چند جمله بالا، پذیرش اینکه نیشکر می‌تواند گوشت قرمز چندین میلیون را تامین کند، دیگر چندان هم سخت نیست. این صنعت در محصولات متنوع، حرف اول را می‌زند و بزودی با ورودش به بورس، با تولیدات گوناگون، تحولی شگرف در تالار شیشه‌ای ایجاد خواهد کرد.

 

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار