افزایش گوزن‌های زرد در کرخه خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 6 اسفند 1401 | 09:09 ق.ظ
افزایش گوزن‌های زرد در کرخه خوزستان محمد الوندی گفت: قبل از انتقال گوزن‌های زرد ایرانی به این پارک، هفت رأس گوزن زرد ایرانی در یک فضای پنج هکتاری در پارک ملی کرخه نگهداری می‌شدند و اخیرا نیز سه راس گوزن ماده از ایلام به این جمعیت اضافه شده است بنابراین اکنون چهار گوزن نر و شش گوزن ماده در سایت وجود […]

محمد الوندی گفت: قبل از انتقال گوزن‌های زرد ایرانی به این پارک، هفت رأس گوزن زرد ایرانی در یک فضای پنج هکتاری در پارک ملی کرخه نگهداری می‌شدند و اخیرا نیز سه راس گوزن ماده از ایلام به این جمعیت اضافه شده است بنابراین اکنون چهار گوزن نر و شش گوزن ماده در سایت وجود دارد.

او می گوید: در تابستان و پاییز علوفه مورد نیاز این گوزن‌ها دپو شده بود و تا چند روز پیش به صورت دستی علوفه گوزن‌ها تامین می‌شد، اما با توجه به بارندگی‌های اخیر، فعلا نیازی به تامین دستی علوفه ندارند.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: این گوزن‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارند و مشکل خاصی وجود ندارد. هر ساله در این فصل شاخ گوزن‌های نر می‌افتد و اکنون این تغییر در گوزن‌ها ایجاد شده است.

به گفته او با توجه به اینکه چند گوزن ماده به جمعیت این گوزن‌ها افزوده شده، احتمالا تا بهار سال آینده حداقل سه گوساله متولد می‌شوند و یکی از مشکلات اساسی به ویژه در این فصل، حضور دام در منطقه است. از گذشته به شکل عرفی منطقه کرخه چراگاه دام‌ها بوده و با تبدیل زمین‌های اطراف به زمین‌های کشاورزی، این دامداران هنوز به بیشه‌زار کرخه وابسته هستند.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: هدف‌گذاری شده که در صورت افزایش جمعیت گوزن‌ها، در سال‌های آینده تعدادی از آن‌ها را به طبیعت آزاد منتقل کنیم، اما اگر این مشکل دامداری‌ها حل نشود، شاید این کار موفقیت‌آمیز نباشد.

به گفته او البته برنامه‌ریزی شده است که با همکاری موسسات خصوصی طرف قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست ایران و محیط زیست بین‌الملل (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت)، برنامه آموزشی و ترویجی برای جوامع محلی به منظور حمایت از گوزن زرد اجرا شود تا جوامع محلی و دامداران حتی اگر از این منطقه برای چراگاه استفاده کنند، حداقل آسیب را به منطقه و گونه وارد کنند که امیدواریم این برنامه تاثیرگذار باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار