ممنوعیت شنا در کانال های آبیاری و تاسیسات آبی

تاریخ انتشار: سه شنبه 23 اسفند 1401 | 08:57 ق.ظ
ممنوعیت شنا در کانال های آبیاری و تاسیسات آبی شنا کردن در مخازن سد‌ها، کانال‌های آبیاری و تأسیسات آبی ممنوع است

روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان در اطلاعیه ای اعلام کرد : خطرات شنا در ‏رودخانه‌ها، دریاچه سد‌ها و سایر تأسیسات آبی به‌مراتب بیشتر از دریا‌های مواج است ؛ در این زمینه از شهروندان درخواست می شود که هشدار‌ها را جدی بگیرند و از شنا در این اماکن پرهیز کنند.

 

همه ساله به ویژه روزهای تعطیل شاهد حضور گردشگران و مسافران عبوری در حاشیه رودخانه‌ها، دریاچه سد‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی به‌منظور شنا و گذران اوقات فراغت، بدون توجه به هشدار‌های این شرکت در خصوص شنا نکردن در مناطق ممنوعه هستیم که این امر می‌تواند مقدمه‌ساز وقوع حوادث دلخراشی برای این افراد شود.

برخلاف باور عموم، شنا در دریاچه سدها، کانال‌های آبیاری و سایر تأسیسات و سازه‌های آبی، بسیار خطرناک و مرگ‌آفرین است.

سطح آب سد‌ها اغلب آرام است و مانند دریا امواج بزرگ در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ اما جریان‌های زیرسطحی و مکش آب در سطح زیرین دریاچه سدها، فشار بسیار بالاتری نسبت به آب دریا دارد که این امر تنفس را دچار مشکل کرده و فشار زیادی به بدن شناگر وارد می‌کند به‌طوری‌که حتی بهترین شناگران نیز در این آب‌ها غرق شده‌اند.

همچنین وجود ریشه و شاخه درختان و نبودنِ دید کافی و امکان برخورد با اجسام سفت و نوک‌تیز، وجود تغییرات دمایی شدید در لایه‌های مختلف مخزن و شرایط رسوبی، دریاچه سد‌ها را به محل نامناسبی برای شنا تبدیل می‌سازد.

این مجموعه با هشدار درخصوص شیب تند و لزج بودن دیواره کانال‌ها در ادامه اطلاعیه اعلام کرد: نوع طراحی کانال‌های آبیاری کشاورزی با استخر و مکان‌های تفریحی کاملاً متفاوت است، به‌طوری‌که حجم آب زیادی با دبی متغیر در کانال‌ها جریان دارد و این کانال‌ها بسیار عمیق و شدت جریان آب در آن‌ها بالا بوده و به دلیل وجود برخی سازه‌ها نظیر سیفون در طول کانال در صورت بروز حادثه امکان نجات و امدادرسانی نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار