تالاب شادگان و جاذبه‌های ناب گردشگری در جنوب غرب خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اسفند 1401 | 11:44 ق.ظ
تالاب شادگان و جاذبه‌های ناب گردشگری در جنوب غرب خوزستان تالاب بین المللی شادگان در جنوب غرب خوزستان باتوجه به موقعیت جغرافیایی‌ بسیار غنی و متنوع‌ آن، دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی چشم‌نوازی است که هر ساله به‌ویژه در روزهای پایانی سال و نوروز گردشگران زیادی را جذب می کند.

شادگان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران،  از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی خاصی برخوردار است و بهترین زمان برای سفر به آن روزهای پایانی اسفند و ابتدای فروردین است.

این شهرستان در فاصله ۷۰ کیلومتری اهواز و ۵۰ کیلومتری آبادان واقع شده و آب و هوای آن گرم و بیابانی دارد، در شادگان و پیرامون آن نخلستان‌های گسترده‌ای وجود دارد که به زیبایی این شهر افزوده‌اند، همچنین این شهر در زمینه شعر در خوزستان مشهور است، این شهر جاذبه‌های زیادی دارد و گردشگران بسیاری از سراسر ایران به آن سفر می‌کنند.

حصیربافی از صنایع مهم دستی مردم شهرستان شادگان است و بافت انواع دست سازهای این صنعت که به واسطه وفور نخل‌های خرما در منطقه ایجاد و گسترش یافته است، از قدیم رونق داشته است.

از مکان‌های دیدنی و طبیعی شادگان می‌توان از تالاب بین المللی، اسکله آبی دارخویین و مجموعه گردشگری آبی دارخوین می‌توان برای ماهیگیری و تفریح استفاده کرد.

شهرستان شادگان در حوزه گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و اسکله تفریحی و گردشگری دارخوین در راستای استفاده از ظرفیت‌ خوب ساحل دارخوین و جذب گردشگر سال گذشته احداث و به بهره‌برداری رسید و به یکی از مکان‌های تفریح با جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌رود، این مجموعه گردشگری آبی در ساحل رودخانه کارون و در محدوده شهر دارخوین احداث شده است.

تالاب شادگان، تالاب بزرگی است که تماشای آن، چه از دور و چه در میان آب ها، لذت بخش است، صدای پرندگان مهاجر و تماشای پروازشان، از دیگر زیبایی های این تالاب است، قایق سواری در میان آب‌های شادگان، می‌تواند تجربه بی نظیری از یک ایرانگردی جذاب باشد، قایق سواری در تالاب شادگان حدودا نیم ساعت طول می‌کشد، در مسیر چوب نی‌های بزرگی دیده می‌شود که سر از آب بیرون زده‌اند و درختانی که برگ‌هایشان روی آب شناور مانده اند، در انتهای مسیر نیزار زیبا و چشم انداز خانه‌های روستایی از دیگر نکات تماشایی این تالاب به شمار می‌رود.

تالاب شادگان از تالاب های بسیار نادر و مهم کشور است و به رغم فصلی بودن بخش آب شیرین آن و اتصال به خوریات و دریا دارای آب دائمی و پرآب است ، بنابر این اکوسیستم و گیاهان و جانوران و بطور کلی تنوع زیستی در هر دو محیط را می‌توان ملاحظه نمود.

تالاب بین المللی شادگان دارای وسعتی برابر ۴۰۰ هزار هکتار و متشکل از عرصه‌های آب شیرین، شور و لب شور می‌باشد، این تالاب جهانی وسعتی برابر با ۳۲۷ هزار هکتار آن به لحاظ داشتن طبیعت بهتر و تنوع زیستی قابل توجه، طبق مصوبه شورایعالی در سال ۱۳۵۴ خورشیدی جزو مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط به ثبت رسیده است.

تالاب شادگان که از جذابه‌های طبیعی شهرستان شادگان است از جنوب به خور ابوخضیر و بندر تجاری شادگان منتهی می‌شود و همه ساله شاهد گردشگران بسیاری برای بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی آن است همچنین بندر تجاری شادگان در خور طبیعی ابوخضیر منشعب از خور موسی با توجه به طبیعت بکر موجود در آن از جاذبه‌های دریایی بالقوه‌ای برخوردار است که در نوروز ۱۴۰۲ پذیرای میهمانان نوروزی خواهد بود.

اما در محدوده شهرستان شادگان نزدیک به پنج میلیون نخل وجود دارد که همین موضوع آن را به قطب تولید حصیر کشور بدل کرده و می‌تواند جاذبه گردشگری برای میهمانان نوروزی باشد.

روستای سراخیه

روستای سراخیه، ونیز ایران است، سراخیه در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری شادگان واقع شده است، این روستا به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه گردشگری خوزستان معرفی شده‌ است، در این روستا مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد، اهالی سراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می‌دهند، بسیاری از جوانان سراخیه با ماندن در روستا و ازدواج‌های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده‌اند. معماری روستای سراخیه، با دستان بومی منطقه ساخته می‌شود و از این جهت اهمیت زیادی دارد، این معماری در امتداد معماری سنتی منطقه بوده و ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می‌دهد خانه‌های خود را می‌سازند.

آغوش باز تالاب بین المللی شادگان برای مهمانان نوروزی

فرماندار شادگان با اشاره به بازدید روزانه بیش از چهار هزار نفر از جاذبه‌های تالاب بین‌المللی شادگان، سایت گردشگری و دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان گفت: این تعداد افراد شامل، گردشگران، کاروان‌های راهیان نور، مهمانان نوروزی داخلی و خارجی هستند.

جمال صالح زاده با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده تعداد بازدیدکنندگان افزایش یابد، افزود: ستاد شهرستان یک ماه قبل از نوروز ۱۴۰۱ کار خود را آغاز کرد و امکاناتی از قبیل، ساخت ۲ اسکله در شهر دارخوین و روستای حدبه خنافره، آماده سازی اقامتگاه مرزوق و هماهنگی با روستاهای ابوعرابید، ابوشلوگ و ام الحجار برای میزبانی گردشگران، احیا جزیره تالاب با ساخت ۲۵ مضیف از نی با کمک اهالی روستا آماده سازی شده است.

صالح‌زاده به برپایی نمایشگاهی از صنایع دستی و سوغات شهرستان در محل ورودی اسکله برای معرفی ظرفیت و محصولات شادگان اشاره کرد و گفت: شرایط برای بهبود وضعیت به صورت روزانه رصد و نواقص رفع می‌شوند.

وی بیان کرد: شرایط برای معرفی مهیا شده و در سه روز اخیر روستای منصوره عاصی (اقامتگاه مروزق) و روستای ابوعرابید بیشترین سهم را بین نقاط شهرستان بعد از سایت گردشگری صراخیه در جذب گردشگر داشته اند.

شادگان در ۷۰ کیلومتر جنوب اهواز قرار دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار