انتقال نخستین محموله خرید تضمینی گندم به مراکز نگهداری خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1402 | 09:02 ق.ظ
انتقال نخستین محموله خرید تضمینی گندم به مراکز نگهداری خوزستان مدیر تعاون روستایی خوزستان از انتقال نخستین محموله گندم برداشت شده به ۲ مرکز خرید تضمینی تعاون روستایی در شهرهای هندیجان و بهبهان خبر داد.

جمیل زرگانی اظهارکرد: این محموله به وزن یک هزار تُن گندم استاندارد به ۲ مرکز مسقف تعاون روستایی انتقال یافت.

وی با بیان اینکه برداشت و خرید گندم تضمینی به دنبال بارندگی‌های سه روز پایانی هفته گذشته در مناطق جنوبی خوزستان متوقف شده است افزود: احتمالا برداشت گسترده گندم در مناطق هندیجان، ماهشهر و بهبهان، سه تا چهار روز آینده پس از کاهش رطوبت در گندمزارها شروع خواهد شد.

زرگانی ادامه داد: طبق برنامه پیش بینی شده، برداشت گندم و کلزا در خوزستان قرار بود از ۲۰ فروردین ماه جاری شروع شود ولی به علت بارندگی‌های بهاری و بالا بودن میزان رطوبت به تاخیر افتاد.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با بیان اینکه عملیات ضدعفونی مراکز خرید گندم در مناطق جنوبی خوزستان انجام شده است از آمادگی کامل برای ازسرگیری برداشت و خرید تضمینی گندم در شهرهای جنوبی خوزستان خبر داد و گفت: در مجموع ظرفیت انبارهای مسقف تعاون روستایی خوزستان ۲۸۰هزار تُن و ظرفیت روباز یک میلیون و ۱۰۰ هزارتُن است.

عملیات برداشت ۷۱۹هزار هکتار محصولات پاییزی در خوزستان ابتدا از مناطق جنوبی همچون هندیجان، ماهشهر و شادگان شروع خواهد شد و به تدریج به مناطق مرکزی و غربی و جنوب شرق استان کشیده خواهد شد.

بیشترین سطح زیرکشت محصولات پاییزی متعلق به گندم به میزان ۴۲۱هزار هکتار آبی و ۱۷۲هزار هکتار دیم است.

پیش بینی شده امسال حدود ۱.۵میلیون تُن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستان خریداری شود که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

امسال نرخ تضمینی هرکیلوگرم گندم معمولی ۱۳۰هزار ریال تعیین شده ولی احتمال دارد این رقم اندکی افزایش یابد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

خوزستان یک میلیون و۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که در صورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار