محرومیت کشت کشاورز از کشت تابستانه برای تامین آب نیشکر اشتباهی بزرگی است.

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: شنبه 19 خرداد 1397 | 09:08 ق.ظ
محرومیت کشت کشاورز از کشت تابستانه  برای تامین آب نیشکر اشتباهی بزرگی است. اهواز – سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان گفت: محروم کردن کشاورزان از کشت تابستانه برای تامین آب شرکت های نیشکر یک اشتباه بزرگ است.

سید فاضل شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مطرح شدن موضوع محروم کردن کشاورزان استان خوزستان از کشت تابستانه گفت: شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان به هیچ عنوان این ممنوعیت را نمی پذیرد.

وی گفت: کشت نیشکر سه میلیارد و ۷۳۸ میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد که در حقیقت بیش از ۳.۵ میلیارد مترمکعب برداشت می کند این در حالی است که کل نیاز آبی کشاورزان استان خوزستان دو میلیارد و ۷۵۸ میلیون مترمکعب است.

شرفی افزود: به نظر می رسد برنامه ای وجود دارد که با دائمی تلقی کردن گیاه نیشکر، آب مورد نیاز شرکت های نیشکری تامین و ده ها هزار کشاورز از کشت تابستانه محروم شوند. انتظار داریم اگر مسئولان چنین دیدگاهی دارند در سیاست ها و برنامه های خود تجدید نظر کنند و بیش از این به کشاورزان استان خسارت وارد نکنند.

سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه مسئولان نیشکر اعلام می کنند که با کاهش سطح زیر کشت نیشکر معیشت ۱۵ هزار نفر با مشکل مواجه می شود، گفت: سئوال ما این است آیا بیکاری ۱۵ هزار نیروی نیشکر که از نعمت بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری هم برخوردارند بهتر است یا بیکاری ۲۰۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی خوزستان که کاری به جز کشاورزی ندارند و ماحصل بیکاری کشاورزان، مهاجرت به شهر و بروز مسائل و مشکلات امنیتی است.

سید فاضل شرفی با بیان اینکه بخش زیادی از آب کارون صرف کشت و صنعت های نیشکری می شود، گفت: ما به عنوان صدای کشاورزان نمی پذیریم بخش زیادی از آب کارون در اختیار نیشکر قرار گیرد ولی کشاورزان مستضعف خوزستان از کشت تابستانه محروم شوند.

وی با اشاره به اینکه کشت نیشکر، جلگه حاصلخیز خوزستان را از کشت و کار ناتوان کرده است، گفت: نیشکر نه تنها آب زیادی مصرف می کند بلکه پساب های حاصل از آن هم باعث آلودگی آب و نابودی نخلستان ها شده است در حالی که توسعه نخلستان در استان صرفه های اقتصادی بیشتری نسبت به نیشکر برای استان بویژه در بخش صادرات دارد.

شرفی گفت: به نظر می رسد برخی مسئولان تحت فشار نیشکر قصد دارند نیشکر را همانند نخیلات و باغات میوه، کشت دائمی تلقی کرده و آب آنها را تامین کنند که این یک فریب است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار