راه‌اندازی شبکه اینترنتی برای احیای علوم انسانی در کشور

تاریخ انتشار: یکشنبه 27 فروردین 1402 | 11:41 ق.ظ
راه‌اندازی شبکه اینترنتی برای احیای علوم انسانی در کشور رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی شبکه اینترنتی در حوزه علوم انسانی، گفت: برای این منظور استودیویی نیز در این مؤسسه ایجاد خواهد شد و امیدواریم هدیه‌ای به دانشگاه‌های کشور باشد و بتواند فرهنگ گفت‌وگو را در دانشگاه‌ها رواج دهد.  شبکه دانشگاه ایرانی، شبکه‌ای صوتی- تصویری در فضای مجازی برای فرهیختگان […]

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی شبکه اینترنتی در حوزه علوم انسانی، گفت: برای این منظور استودیویی نیز در این مؤسسه ایجاد خواهد شد و امیدواریم هدیه‌ای به دانشگاه‌های کشور باشد و بتواند فرهنگ گفت‌وگو را در دانشگاه‌ها رواج دهد.

 شبکه دانشگاه ایرانی، شبکه‌ای صوتی- تصویری در فضای مجازی برای فرهیختگان و دانش‌پژوهان ایرانی و غیر ایرانی است و در آن مباحثی نو و جذاب در عرصه‌های گوناگون فکری در حوالی مرزهای پژوهش و نوآوری ارائه می‌شود و این شبکه با حضور رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی افتتاح شد.

 این شبکه بر اساس آزاداندیشی، عمق‌اندیشی، واقع‌بینی، نقد عالمانه و تضارب و تعاطی افکار متنوع شکل گرفته و در حال حاضر، چهار برنامه با عناوین “فکرانه”، “کتابگاه”، “ارغنون خرد” و “رویداد” را در دستور کار خود قرار داده است.

فکرانه، شامل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های اساتید و محققان علوم انسانی و اجتماعی است که حول مسائل و پرسش‌های علمی روز در مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا توسط اعضاء هیئت علمی مؤسسه در سایر محیط‌های آکادمیک داخلی و خارجی ایراد می‌شود.

کتابگاه، مجموعه برنامه‌هایی است که به معرفی و نقد تخصصی آثار علمی ممتاز مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سایر آثار برجسته مراکز علمی داخلی و بین‌المللی اختصاص یافته و در محل استودیو برگزار خواهد شد.

ارغنون خرد، شامل منتخبی از نشست‌های ارغنون خرد (‌گفت‌وگوهای انتقادی در باب علوم انسانی) و رویداد، شامل مجموعه گزارش‌های خبری از رویدادهای علمی مهم مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

در مراسم افتتاحیه این شبکه حجت‌الاسلام و المسلمین غلامی، رییس مؤسسه مطالعات اجتماعی و فرهنگی با اشاره به روند راه‌اندازی این شبکه، توضیح داد: از اواسط سال ۱۴۰۱ استودیویی برای ضبط برنامه‌های این شبکه تهیه کردیم و در سال جاری قرار شده استودیو نیز در مؤسسه راه‌اندازی شود و برنامه‌های روزمره ما نیز پیگیری شود و برای این امر نیز تجهیزاتی خریداری شده است.

وی محتوای برنامه‌های این شبکه را علاوه بر معرفی محصولات مؤسسه یا محصولات برجسته خارج از مؤسسات، معرفی آثار ذکر کرد و ادامه داد: همچنین نشست‌های مؤسسه نیز در این شبکه تلویزیونی برگزار می‌شود و امیدواریم برنامه‌ای شبیه “تد” اجرا کنیم و اساتید روی سن بر اساس شیوه‌نامه نظریه جدید خود را بیان کنند، این روش به توسعه نوآوری‌ها کمک خواهد کرد.

غلامی با ابراز امیدواری از اینکه توسعه این شبکه اینترنتی باعث نشاط در حوزه علوم انسانی شود، خاطر نشان کرد: شبکه دانشگاه ایرانی گفت‌وگو محور است و امیدواریم هدیه‌ای به دانشگاه‌های کشور باشد و بتواند فرهنگ گفت‌وگو را در دانشگاه‌ها رواج دهد. 

به نقل از روابط عمومی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، همچنین حامد مخبر، سرپرست شبکه اینترنتی دانشگاه ایرانی نیز در این مراسم، این شبکه‌ را شبکه‌ای صوتی- تصویری در فضای مجازی برای فرهیختگان و دانش‌پژوهان ایرانی و غیر ایرانی دانست و گفت: این شبکه بر اساس آزاداندیشی، عمق‌اندیشی، واقع‌بینی، نقد عالمانه و تضارب و تعاطی افکار متنوع شکل گرفته و همواره فاصله خود را با سیاست‌زدگی و دگم‌اندیشی سنتی یا مدرن حفظ می‌کند.

مخبر افزود: در شبکه دانشگاه ایرانی هر روز از نشست‌های مؤسسه یک رونمایی داریم.

 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار