آهوهای میشداغ همچنان قربانی کانال “پای پل” می‌شوند

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 فروردین 1402 | 09:15 ق.ظ
آهوهای میشداغ همچنان قربانی کانال “پای پل” می‌شوند معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تلف شدن حدود ۲۰ راس آهوی منطقه حفاظت شده میشداغ در پی سقوط در کانال “پای پل” گفت: ما با ماهیت کانال پای پل مشکل داریم؛ اکنون دیگر کانال روباز مرسوم نیست اما متاسفانه این کانال‌های روباز آسیب‌های زیادی در پی دارند و وزارت […]

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تلف شدن حدود ۲۰ راس آهوی منطقه حفاظت شده میشداغ در پی سقوط در کانال “پای پل” گفت: ما با ماهیت کانال پای پل مشکل داریم؛ اکنون دیگر کانال روباز مرسوم نیست اما متاسفانه این کانال‌های روباز آسیب‌های زیادی در پی دارند و وزارت نیرو باید در این زمینه فکر اساسی کند.

سید عادل مولا ، با اشاره به مشکلات کانال آبرسانی “پای پل” و تلفات آهوهای ایرانی منطقه میشداغ هنگام آب خوردن از این کانال، اظهار کرد: از دهه ۸۰ کانال پای پل از سوی سازمان آب و برق خوزستان برای آبیاری زهکش‌های زمین‌های غرب کرخه ایجاد شد و بعد برای طرح غدیر نیز مورد استفاده قرار گرفت. متاسفانه آهوانی که در منطقه میشداغ تردد می‌کنند، هنگام آب خوردن از این کانال دچار حادثه می‌شوند و در کانال سقوط می‌کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت آهوهای ایرانی در منطقه حفاظت شده میشداغ افزود: از سال‌های گذشته به دلیل گرمای بیش از حد هوا، کمبود آب در مناطق و خشک شدن برخی از چاه‌ها و چشمه‌ها، آهوها برای رفع تشنگی به سمت جاهای دارای آب روان و خنک می‌روند. با توجه به اینکه سیستم طراحی کانال پای پل برای انتقال آب نبوده و تنها برای انتقال زهاب بوده است، آب روان زیادی داشته که و آهوها در پی تردد در این منطقه، دچار آسیب شده‌اند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در این راستا اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اقداماتی از قبیل گشت مستمر در منطقه و نصب چراغ‌های چشمک‌زن در مسیر انجام داده است اما با این حال، آهوها پس از مدتی به شرایط عادت می‌کنند. انتقال آب از این کانال به منطقه دورتر از طریق لوله‌گذاری انجام شده تا آهوها از این نقطه آب بخورند اما باز هم تعدادی از آهوهایی که در منطقه تردد می‌کنند دچار حادثه می‌شوند و در کانال سقوط می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای احداث این کانال مجوزی از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان صادر نشده است، تصریح کرد: جلسات فنی و کارشناسی با سازمان آب و برق خوزستان برگزار و چندین پیشنهاد از جمله ایجاد دیواره‌های بتنی در حاشیه کانال، بستن روی کانال یا جایگزین کردن لوله در کانال ارائه شده است اما مشکل اصلی، مسیر کانال نیست بلکه محل عبور کانال از برخی جاده‌ها و زیرگذرها است.

مولا گفت: ما با ماهیت کانال پای پل مشکل داریم؛ اکنون دیگر کانال روباز مرسوم نیست اما متاسفانه این کانال‌های روباز آسیب‌های زیادی در پی دارند و وزارت نیرو باید در این زمینه فکر اساسی کند. این کانال باید سرپوشیده شود یا کاربری آن به حالت لوله‌ای تبدیل و از حالت کانال روباز خارج شود.

وی با اشاره به طرح و پیگیری دو پرونده قضایی در مراجع قضایی در خصوص کانال پای پل و تلفات حیات وحش در آن، عنوان کرد: آمار دقیقی از تلفات آهوان در این کانال نداریم اما در چند سال گذشته بین ۱۸ تا ۲۰ راس آهو در پی سقوط به کانال تلف شده‌اند. در دو سال اخیر به دلیل اقدامات انجام شده و نا امن کردن منطقه برای آهوان، آسیب‌ها کمتر شده و سال گذشته تنها یک راس آهو به دلیل سقوط در این کانال تلف شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در حال حاضر آمار خوبی از جمعیت آهو در میشداغ وجود دارد و امنیت برقرار است. اقدامات خوبی نیز برای احیای زیستگاه و تامین آب کافی برای آهوها در حال انجام است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار