افزایش ۲۰۰ مگاواتی ظرفیت سد دز

تاریخ انتشار: سه شنبه 29 فروردین 1402 | 08:12 ق.ظ
افزایش ۲۰۰ مگاواتی ظرفیت سد دز مدیر تعمیرات و بهینه سازی نیروگاه های سازمان آب و برق خوزستان از افزایش ۲۰۰ مگاواتی ظرفیت سد دز با بهینه سازی واحدهای نیروگاه این سد خبر داد.

بهنام شفیعی مقدم با بیان اینکه نیروگاه دز شامل ۸ واحد ۶۵ مگاواتی است؛ اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ سال از بهره برداری واحدهای این نیروگاه می گذرد،این واحدها نیازمند تعمیرات اساسی و بهینه سازی بودند.

وی ادامه داد: با مطالعاتی که انجام شد علاوه بر برنامه ریزی برای بهینه سازی واحد ها، بحث افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاه دز نیز مدنظر قرار گرفت.

شفیعی مقدم با اعلام اینکه در حال حاضر بهینه سازی واحد ها شروع شده است؛ تصریح کرد: این اقدام علاوه بر نوسازی ،باعث افزایش ۲۵ مگاواتی هر واحد می شود یعنی توان هر واحد از ۶۵ مگاوات به ۹۰ مگاوات افزایش ظرفیت پیدا می کند بطوریکه بعد از اینکه ۸ واحد به طور کامل بهینه سازی شد ۲۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ دز اضافه می شود.

مدیر تعمیرات و بهینه سازی نیروگاه های سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه بهینه سازی واحد ۴ به طور کامل انجام و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته شده است؛ اظهارکرد: با توجه به کسب نتایج مطلوب از عملیات بهینه سازی اولین واحد نیروگاهی دز (واحد شماره ۴) استارت بهینه سازی و دمونتاژ واحد ۳ از شهریورماه ۱۴۰۱ آغاز شده است.

وی گفت: برنامه زمانبندی برای عملیات بهینه سازی واحد ۳ نیروگاه دز، با توجه به نیاز شبکه در پیک تابستان به این ترتیب است که تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ راه اندازی واحد ۳ انجام و بهره برداری آزمایشی این واحد در خرداد ماه انجام شود تا در زمان پیک تابستان از ظرفیت واحدو همچنین توان اضافه شده استفاده شود.

شفیعی مقدم با بیان اینکه نیروگاه دز در نقطه ژرف شبکه قرار گرفته است و وظیفه پایداری شبکه آن محدوده را دارد؛ اظهار کرد: بهینه سازی واحد ها بر اساس برنامه زمان بندی شده به دلیل حساسیت های زیادی که وجود دارد پیش می رود.

مدیر تعمیرات و بهینه سازی نیروگاه های سازمان آب و برق خوزستان به اهمیت نیروگاه دز اشاره کرد و گفت: نیروگاه دز از ابتدای راه اندازی اش وظیفه کنترل فرکانس و بحث پایداری شبکه در محدوده دزفول و اندیمشک را به عهده داشته است به همین دلیل وارد مدار شدن این واحدها کمک به کنترل فرکانس و پایداری در محدوده شبکه ۲۳۰ می کند و باعث عدم خاموشی در این محدوده می شود.

وی در خصوص استفاده از متخصصین داخلی و شرکت های دانش بنیان در بحث بهینه سازی واحدهای نیروگاهی دز گفت: برای بهینه سازی و تعمیرات واحد های نیروگاهی از توان داخلی و خارجی استفاده شده است و مدت زمان بهینه سازی واحد ۳ را با استفاده از تجربه واحد قبلی و همچنین آماده سازی پیش نیاز ها، از دو سال به هشت ماه رسانده ایم .

شفیعی مقدم با بیان اینکه برای نصب و راه اندازی واحد اول از سوپروایزر خارجی استفاده کرده‌ایم؛ اذعان کرد: واحد ۳ نیروگاه دز را با تکیه بر توان و نیروهای متخصص داخلی راه اندازی می کنیم و هیچگونه سوپروایزر خارجی را برای این کار دعوت نکرده ایم


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار