وبا، بیماری اسهالی و بومی خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 فروردین 1402 | 09:13 ق.ظ
وبا، بیماری اسهالی و بومی خوزستان مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان: وبا یا التور بیماری اسهالی و بومی بومی استان است که با فراهم شدن شرایط، شیوع پیدا می‌کند.

مهران معلم در گفتگو با خبر ۲۳ شبکه خوزستان درخصوص بیماری‌های منتقله از آب یا غذا نظیر التور یا وبا گفت: وبا یک بیماری بومی در خوزستان محسوب می‌شود که از سال‌های قبل شاهد شیوع آن بوده ایم و بیماری جدیدی برای استان ما به شمار نمی‌رود.

وی افزود: وقتی شرایط محیطی از نظر گرما و رطوبت مهیا شود و میزبان، عامل و محیط مستعد باشند، بروز و شیوع بیماری‌های اسهالی و به ویژه وبا دور از انتظار نیست.

آقای معلم با بیان اینکه در سال‌های قبل نیز شاهد ابتلای افراد در خوزستان به بیماری التور بوده ایم، ادامه داد: باتلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط، این بیماری مدیریت شد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه درحال حاضر در شرایطی هستیم که شرایط آب و هوایی برای شیوع وبا درحال مهیا شدن است، گفت: باید دستگاه‌های اجرایی متولی و هم استانی‌ها رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی پیشگیرانه از ابتلا به التور را در دستور کار قرار دهند.

وی کیفیت آب در نقاط مختلف خوزستان را متفاوت توصیف و اضافه کرد: مراکز بهداشت استان در نمونه گیری‌های میکروبی و کلرسنجی که به صورت روزانه انجام می‌دهند، وضعیت کیفیت و سلامت آب را رصد می‌کنند، البته گاهی اوقات مشکلی مشاهده می‌شود که با اقدام به موقع، اصلاح شبکه و جلوگیری از ورود آلودگی ثانویه به شبکه آبرسانی انجام می‌شود.

آقای معلم فاضلاب‌های سطحی را یکی از محل‌های رشد و تکثیر ویروس وبا عنوان کرد و گفت: درصورت وجود جوی‌ها و فاضلاب‌های سطحی، آهک پاشی و لایروبی که جزو وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، باید انجام شود و کارشناسان بهداشت محیط در کنار گروه‌های شهرداری و دهیاری‌ها در مناطق مختلف خوزستان این کار را رصد و ارزیابی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آب، غذا نیز در ابتلا به التور و بیماری‌های اسهالی نقش دارد، افزود: تاکید می‌شود مردم در خرید غذا به ویژه خوراکی‌های فسادپذیر از دستفروش‌ها و مراکز غیر مجاز دقت لازم را داشته باشند، زیرا فروشندگان آن‌ها از نظر سلامت جسمی مورد تایید نیستند، ضمن اینکه از مواد اولیه غیر استاندارد استفاده کرد و در فضای باز کار می‌کنند، بنابراین عوامل انتقال بیماری‌های اسهالی را به همراه دارند و باید از خرید این محصولات خودداری کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار