عملیات حمل گندم تولیدی خوزستان به استان‌های نیازمند شروع شد

تاریخ انتشار: دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 | 10:44 ق.ظ
عملیات حمل گندم تولیدی خوزستان به استان‌های نیازمند شروع شد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: همزمان با برداشت گندم، عملیات حمل این محصول راهبردی از خوزستان به استان‌های نیازمند شروع شد.

امید جهان‌نژادیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در روزهای اخیر ۱۵ هزار تُن گندم تولیدی خوزستان که در مراکز روباز نگهداری می‌شد به منظور تامین نیازهای استان‌های همجوار و نیازمند و محافظت از این محصول در برابر بارش‌های احتمالی به استان‌های نیازمند گندم ارسال شده است.

وی ادامه داد: عملیات حمل و ارسال محموله‌های گندم خوزستان با ابلاغ و نظارت شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی ادامه خواهد داشت.

جهان نژادیان با بیان اینکه گندم خوزستان در ردیف با کیفیت‌ترین گندم تولیدی کشور است، بیان کرد: گندم ارسالی به استان‌های نیازمند، مازاد بر نیاز خوزستان است و خللی در تامین پایدار گندم برای مصارف استان به وجود نمی‌آید.

خرید تضمینی ۱۴۰هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورزان خوزستانی از ابتدای خرید از پنج روز پیش تاکنون به ۱۴۰هزار تُن و دانه روغنی کلزا به ۱۰هزار تُن رسیده است.

وی افزود: سه هزار تُن دانه روغنی کلزا نیز به کارخانه روغن‌کشی “ره‌آورد” گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده است.

جهان نژادیان با بیان اینکه قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم از سوی هیات دولت از ۱۳۰ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال افزایش یافته است، افزود: به منظور حمایت دولت از کشاورزان به گندمکاران خوزستانی که امسال کشت قراردادی داشتند به ازای هرکیلوگرم گندم یک‌هزار ریال بابت کرایه حمل به سیلوها و مراکز خرید پرداخت می‌شود.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۷۱۴هزار و ۳۹۲ هکتار محصولات پاییزی زیر کشت رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم است.

پیش بینی شده امسال بیش از هفت میلیون تُن محصولات کشاورزی پاییزی در خوزستان برداشت شود که از این میزان حدود ۱.۵میلیون تُن گندم خواهد بود که به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود. برداشت محصولات پاییزی در خوزستان به علت بالا بودن رطوبت زمین به تاخیر افتاد.

 خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

خشکسالی و تنش آبی شدید در ۲ سال اخیر، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را حدود ۲۵ درصد کاهش داده ولی امید است امسال با توجه به بارندگی‌های به موقع و مناسب، تولیدات بخش کشاورزی استان به شرایط قبل از دوره خشکسالی برسد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

در ۲ سال خشکسالی اخیر تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۵درصد کاهش یافت ولی با بهبود بارش‌ها و افزایش ذخایر آب سدهای خوزستان در سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود تولیدات بخش کشاورزی استان با رفع محدودیت‌های کشت، به وضعیت عادی بازگردد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار