سرمایه گذاری رسوب منابع مالی پتروشیمی‌ها برای ایجاد صنایع پایین دست در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 9 اردیبهشت 1402 | 10:12 ق.ظ
سرمایه گذاری رسوب منابع مالی پتروشیمی‌ها برای ایجاد صنایع پایین دست در خوزستان رییس اتاق بازرگانی اهواز : منابع عظیم مالی واحد پتروشیمی خوزستان در بانک‌ها رسوب شده است که این منابع باید برای ایجاد و توسعه صنایع پایین دست در خوزستان به سرمایه گذاری‌های کاربردی تبدیل شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز   شامگاه جمعه در نشست مشترک شورای برنامه ریزی توسعه و فعالان اقتصادی خوزستان با حضور رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت در محل سالن علی هاشمی استانداری با بیان اینکه مرز‌های خوزستان باید از مدیریت واحد برخوردار باشند گفت: برای توسعه صادرات پیشنهاد می‌شود نهاد و یا سازمان توانمندی برای ساماندهی مرز‌های استان تعیین شود.

 

شهلا عموری اتصال ریلی میان خوزستان و استان بصره عراق را از جمله طرح‌های مهم کشور دانست که سال هاست با وجود مطرح بودن عملیاتی نشده است افزود: اتصال این خط ریلی میان ایران و عراق می‌تواند نقش موثر در کاهش قیمت تمام شده صادرات محصولات ایرانی و بسترسازی برای توسعه تجارت خارجی از خوزستان را فراهم می‌کند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: یکی از امتیاز‌های عراق تعیین مرز شلمچه به عنوان مرز ترانزیتی میان عراق و ایران است که بهره گیری از این امتیاز نقش موثری در افزایش صادرات کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه مرز‌های خوزستان نمی‌تواند با همانند دیگر مرز‌های تجاری کشور دارای سیاست کاری باشد افزود: ظرفیت‌های خاص استان و همچنین سیاست‌گذاری برای بازار صادراتی نیاز به برنامه ریزی کاربردی دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: ضریبی برای صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است که با توجه به اینکه خوزستان، استانی کشاورزی است و مزیت‌های مختلف کشاورزی و صادراتی دارد باید این ضرایب برای خوزستان متفاوت از گذشته باشد.

ضرورت تخصیص مواد اولیه صنایع پایین دستی خوزستان خارج از بورس کالا

عموری گفت: بسیاری از واحد‌های تولیدی کوچک ذیل صنایع مادر در خوزستان مجبور هستند که مواد اولیه خود را با قیمت گزاف از استان‌های دیگر و یا بورس تامین کنند که در صورت تعیین قیمت پایه برای تخصیص مواد اولیه به این واحد‌ها محصول تولیدی در استان دارای مزیت‌های رقابتی خوزستان می‌شود.

وی عملکرد بانک‌ها در خوزستان باید بهتر باشد افزود: خوزستان همواره جزو رتبه‌های برتر کشور در دریافت سپرده‌های بانکی است، ولی عملکرد این بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در رتبه آخر کشور قرار دارد که این شرایط باید اصلاح و بانک‌ها ملزم به سرمایه گذاری بیشتر در خوزستان شوند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: منابع عظیم مالی واحد پتروشیمی خوزستان در بانک‌ها رسوب شده است که این منابع باید برای ایجاد و توسعه صنایع پایین دست در خوزستان به سرمایه گذاری‌های کاربردی تبدیل شود.

ضرورت صدور مجوز برای ایجاد بندر بزرگ خلیج فارس

وی با بیان اینکه دریا پایه بودن و اقتصاد مبتنی بر دریا باید محور تحول اقتصاد خوزستان باشد، ادامه داد: صدور مجوز برای ایجاد بندر بزرگ خلیج فارس برای توسعه تجارت از جمله پیشنهاد‌ها تحقق اقتصاد دریا پایه در خوزستان است.

عموری ادامه داد: بسترسازی برای حضور شرکت‌های کشتیرانی و تعیین سوخت یارانه‌ای از جمله اقدام‌های موثر برای توسعه صادرات و کاهش قیمت تمام شده صادرات محصول‌های تولیدی این استان است.

وی افزایش معافیت عوارض گمرکی صنایع خوزستان از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد را خواستار شد و افزود: ۸۰ درصد کالا‌های استراتژی کشور از گمرکات خوزستان وارد می‌شود که باید ۲۰ درصد از درآمد این گمرکات برای توسعه مرز‌ها در نظر گرفته شود.

همکاری تجاری ایران و عراق به منظور دلارزدایی

عموری ادامه داد: با توجه به در دسترس بودن بازار عراق و علاقه تاجران عراقی برای حضور در ایران و سرمایه گذاری در کشور با ریال، ضروری است به منظور تضعیف دلار از اقتصاد کشور، بانک مرکزی مبنای تعامل تجار با عراق را بر اساس ریال در نظر گیرد.

وی با اشاره به بهبود روابط سیاسی کشور با عربستان گفت: برنامه ریزی ساختاری برای توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در خوزستان در حال تدوین است که پیشنهاد می‌شود برای ایجاد روابط پایدار و توسعه اقتصادی با این کشورها، خوزستان به عنوان پایلوت تعیین شود.

وی گفت: ایجاد و تشکیل کمیته پیگیری مصوبه‌های اقتصادی سفر‌های رییس جمهور به خوزستان پیشنهاد می‌شود که این دبیرخانه استانی با اختیار تام با حضور بخش خصوصی مسئول تحقق مصوبه‌های اقتصادی دولت در استان باشد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار