ضرورت توجه به رعایت نکات فنی برداشت گندم و کلزا در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 9 اردیبهشت 1402 | 11:16 ق.ظ
ضرورت توجه به رعایت نکات فنی برداشت گندم و کلزا در خوزستان با رعایت نکات فنی برداشت و آگاهی بخشی به کشاورزان، تلفات مربوط به ریزش کمباین کاهش می‌یابد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  با اشاره به فرا رسیدن فصل برداشت و لزوم آگاهی کشاورزان به نکاتی در خصوص برداشت با کمباین گفت: باید تلاش شود با ذکر این نکات و آگاهی بخشی به کشاورزان، تلفات مربوط به ریزش کمباین کاهش یابد.

سید بهرام اندرزیان  افزود: مواردی از جمله تعیین زمان مناسب برداشت، انتخاب صحیح کمباین و توجه به کارکرد صحیح کمباین از جمله نکاتی است که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه زمان مناسب برداشت گندم زمانی است که ساقه‌ها خشک شده و با خم کردن آن‌ها با دست بشکنند ادامه داد: از دیگر علائم زمان برداشت گندم این است که دانه مرحله خمیری خود را طی کرده و با فشار دادن شیار وسط آن، بذر به دو نیم شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در ادامه گفت: زمان برداشت کلزا در استان زمانی است که ۱۵ درصد غلاف‌های بوته، دانه هایشان سبزرنگ باشند.

اندرزیان افزود: کمباین مناسب برای زمین‌های بزرگ و با عملکرد بیش از ۵ تن در هکتار باید از نوع کمباین‌هایی با مخزن بزرگ (با ظرفیت مخزن بالای ۳ تن) انتخاب شوند تا تلفات زمان برداشت کاهش یابد همچنین برای اراضی با عملکرد پایین باید از کمباین مجهز به چرخ و فلک نوع پلیتی استفاده شود و سرعت حرکت و چرخش چرخ و فلک افزایش یابد.

وی ادامه داد:  در اراضی با تراکم متوسط، زیاد و یا زمین‌های ورس کرده باید از چرخ و فلک نوع چنگالی استفاده شود و سرعت حرکت کاهش یابد، در زمان برداشت باید تلفات بدنه و همچنین ریزش سنبله در جلو و ریزش دانه و همچنین خوشه‌های نیم کوب در عقب کمباین بررسی شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بیان کرد: وجود مقدار زیاد خوشه‌های نیم کوب در عقب کمباین نشانه این بوده که هنوز زمان برداشت فرا نرسیده است و رطوبت دانه زیاد است، همچنین تلفات ریزش دانه در جلو کمباین ممکن است به دلیل سرعت چرخش نامناسب چرخ و فلک، عدم تطابق شانه برش و فاصله نامناسب هلیس تا کف پلاتفرم باشد.

اندرزیان  گفت:  در زمان برداشت باید مخزن دانه نیز بررسی شود و در صورت وجود دانه‌های شکسته و کثیفی بذور به کمباین دار اطلاع رسانی شود.

وی افزود:  امید است با رعایت نکات ذکر شده تلفات ریزش کمباین‌ها کاهش یافته و سودآوری کشاورزان عزیز افزایش یابد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار