طراحی و ارتقای سیستم کنترل کننده سطح آب هدکاور توربین واحدهای فاز یک

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 09:50 ق.ظ
طراحی و ارتقای سیستم کنترل کننده سطح آب هدکاور توربین واحدهای فاز یک مدیر عامل سد و نیروگاه سد مسجدسلیمان از طراحی و ارتقای سیستم کنترل کننده سطح آب هدکاور توربین واحدهای فاز یک نیروگاه مسجدسلیمان خبرداد.

“افشین قلی پور” گفت: یکی از مسائل مهم در توربین نیروگاه های برق آبی، آب بندی توربین و تخلیه آب های نشتی آب بند توربین(شفت سیل) و همچنین آب خنک سازی آن می باشد که همگی اینها  درمحوطه  هدکاور توربین ریخته شده و بایستی تخلیه گردند.

وی افزود: نکته مهم این است که اگر این آب نشتی درهدکاورتوربین تخلیه نشود سطح آن بالا آمده و وارد مخزن روغن یاتاقان ها شده و باعث آسیب به یاتاقان ها و تجهیزات مکانیکی و همچنین باعث آسیب به تجهیزات ابزار دقیق و سنسورهای موجود در محوطه توربین می شود تخلیه آب هدکاورتوربین و اطلاع ازمیزان این سطح از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

قلی پورخاطر نشان کرد: در طرح قدیم میزان سطح آب فقط برروی تابلوی کنترلی قابل رویت بود و به صورت سطحی توسط این کنترل کننده پمپ های مربوطه استارت و استپ می شدند و درصورت نیاز نیز بهره بردار درمحل حضور داشته و اقدام به استارت پمپ ها در محل می نمودند. با این سیستم بهره بردار در اتاق فرمان هیچگونه اطلاعی از میزان سطح آب هدکاورتوربین نداشت. ولی درطرح کنونی، میزان سطح آب هدکاور ازطریق یک کنترل کننده به صورت آنالوگ به تابلوی UCB وPIC  واحد ارسال میگردد و با انجام برنامه نویسی درسیستم کنترل و مانیتورینگ مقدار عددی سطح آب برروی مانیتور اتاق کنترل قابل رویت بوده و برای آن آلارم نیز درنظر گرفته شده است و بهره بردار در اتاق کنترل ازمیزان سطح آب هدکاور مطلع خواهد شد. با این طرح پایداری واحد و ایمنی توربین، یاتاقان ها و تجهیزات ابزاردقیق افزایش خواهد یافت.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار