شناسایی بیش از ۲۹۰ مورد طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا در خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 | 11:05 ق.ظ
شناسایی بیش از ۲۹۰ مورد طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا در خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال گذشته ۲۹۲ مورد طغیان ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا به موقع در استان خوزستان شناسایی شد و به موقع در این موارد مداخله کردیم که هر طغیان می‌توانست منجر به اپیدمی وبا شود. دکتر پژمان بختیاری‌نیا در نشست خبری که روز […]

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال گذشته ۲۹۲ مورد طغیان ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا به موقع در استان خوزستان شناسایی شد و به موقع در این موارد مداخله کردیم که هر طغیان می‌توانست منجر به اپیدمی وبا شود.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در نشست خبری که روز (۱۰ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۷۰ درصد از جمعیت استان خوزستان را تحت پوشش قرار می‌دهد و در حال حاضر ۹۶۸ واحد ارائه خدمت دارد. در دو سال گذشته ۳۵ واحد افزوده شده و ۶۹ واحد دیگر نیز در حال اجرایی شدن هستند.

وی افزود: در سال گذشته، ۴ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۴۸ مراجعه به واحدهای ارائه خدمت بهداشت داشتیم و در مجموع بیش از ۲۸ میلیون خدمت ارائه شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰، واکسیناسیون علیه کووید – ۱۹ آغاز شد. در آن سال کل مراجعه‌کنندگان به واحدها بیش از ۸ میلیون نفر بود که عمدتا برای تزریق واکسن مراجعه کرده بودند و در مجموع ۳۰ میلیون خدمت گرفتند اما در سال ۱۴۰۱ مراجعه برای واکسیناسیون تقریبا نصف شد با این حال تعداد خدمات ۲۸ میلیون خدمت بود که این موضوع نشان از گسترش سایر خدمات است.

وی بیان کرد: در دوره همه‌گیری کووید – ۱۹ برخی خدمات و مراقبت‌های بهداشتی بعضا کاهش یافت اما در سال گذشته تلاش بر این شد که عقب‌افتادگی‌ها جبران شود و در اغلب موارد پوشش مراقبت‌های سنین مختلف به بالاتر از قبل شیوع کرونا رسید.

بختیاری‌نیا با بیان اینکه میزان مرگ و میر مادران باردار، نوزاد و کودک زیر پنج سال جزو شاخص‌های سنجش یک دانشگاه هستند، گفت: سطح یک خدمات به این گروه‌ها در حوزه بهداشت است که بهبود شاخص‌ها در این زمینه، از عملکرد حوزه‌های مختلف نتیجه گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، میزان مرگ و میر نوزاد کاهش یافته است. در دو سال اخیر ۴۸ مورد مرگ و میر کودک زیر پنج سال (نوزاد یک تا ۵۹ ماهه) و ۲۶ مورد نوزاد زیر یک ماه کاهش یافت.

بختیاری‌نیا بیان کرد: مراقبت نوزادان و کودکان زیر پنج سال نیز نه تنها نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است بلکه از میانگین کشوری نیز بالاتر رفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پایان سال گذشته پوشش واکسیناسیون میانسالان ۳۰ تا ۵۹ سال، ۹۸ درصد بوده که از میانگین کشوری بسیار بالاتر است. پوشش واکسیناسیون در افراد ۶۰ سال به بالا نیز بیش از ۶۷ درصد است در حالی که میانگین کشوری ۳۹ درصد است.

وی عنوان کرد: در راستای قانون جوانی جمعیت نیز در سال گذشته بیش از ۴۵۶ هزار مشاوره فرزندآوری انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت خورزستان با اشاره به اقدامات در خصوص مقابله و کنترل کووید – ۱۹ گفت: در طول سه سال اخیر بیش از ۳ میلیون تست انجام و ۵ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۶۳۸ دوز واکسن تزریق شده است که از نظر پوشش نوبت اول و دوم جزو استان‌های برتر بودیم اما با وجود همه اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص پوشش نوبت سوم و بالاتر هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته حدود یک میلیون دوز واکسن برای کودکان زیر پنج سال تزریق شده است.

بختباری‌نیا گفت: در تجمع‌های بزرگ مانند راهیان نور و اربعین حسینی اقدامات وسیعی برای مراقبت از بیماری‌ها انجام شد و مرزبان سلامت کشور در چذابه بودیم. از نظر کیفیت مراقبت از بیماری‌ها و بیماریابی نیز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برتر شناخته شد و از وزارت بهداشت تقدیرنامه دریافت کردیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: همکاران ما در پایگاه‌های مراقبت مرزی بیشترین تعداد بیماری‌ها را شناسایی کردند و اگر از هر کدام از این بیماری‌ها غفلت می‌کردند می‌توانست کانون یک اپیدمی در کشور باشد.

وی افزود: در سال گذشته ۲۹۲ طغیان ناشی از بیماری‌های منتقله از آب و غذا به موقع در استان خوزستان شناسایی شد و به موقع در این موارد مداخله کردیم که هر طغیان می‌توانست منجر به اپیدمی وبا شود. این اقدامات به جز تلاش در حوزه بیماریابی سل، مالاریا و التور بوده است.

بختیاری‌نیا بیان کرد: در حال حاضر بار عمده بیماری‌ها در کشور و خوزستان، بیماری‌های غیرواگیر است؛ مهم‌ترین عامل مرگ در خوزستان بیماری‌های غیرواگیر هستند به گونه‌ای که بیماری‌های قلبی – عروقی یک‌سوم مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند و پس از آن سرطان‌ها، دیابت و حوادث حمل و نقل قرار دارند. البته در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰به دلیل اپیدمی کووید – ۱۹ درصد قابل توجهی از مرگ‌ها مربوط به کرونا بود.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلندمدت باید روی بیماری‌های غیرواگیر متمرکز شویم، افزود: در این راستا خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر در جمعیت باید انجام شود که در سال گذشته بیش از ۵۸۰ هزار نفر خطرسنجی کرده‌ایم و بیش از ۱۷ هزار نفر از این تعداد بیمار دیابتی، بیش از ۳۲ هزار بیمار مبتلا به فشار خون و حدود ۳۲ هزار بیمار پیش دیابتی شناسایی شد که از همه این افراد مراقبت می‌شود.

بختیاری‌نیا افزود: ۴ هزار و ۲۳۲ مورد غربالگری سرطان نیز انجام شده و ۴۸ هزار و ۵۰۰ نوزاد نیز غربالگری شده‌اند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار