هوشمند سازی در بخش کشاورزی خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 | 11:18 ق.ظ
هوشمند سازی در بخش کشاورزی خوزستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با اجرای طرح هوشمند سازی در بخش کشاورزی می‌توانیم شاهد افزایش بهره‌وری در همه حوزه‌های این بخش باشیم.

سید رحمت الله  پریچهر در جلسه هوشمند سازی کشاورزی استان گفت : عمده فعالیت‌های کشاورزی خوزستان  به روش سنتی انجام می‌شود و ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی یکی از مشکلات این بخش محسوب می‌شود که در این راستا رویکرد ما ضمن بالا بردن سطح دانش در بخش کشاورزی، ارتقاء بهره وری در عوامل تولید و کاهش هزینه های آن است.

وی با بیان این مطلب که باید نفوذ دانش در عرصه کشاوزی بیشتر شود، افزود: بالغ بر ١۶/۷ میلیون تُن انواع محصول کشاورزی در استان خوزستان تولید می‌شود که عمده آن زارعی است و در حال حاضر خوزستان، استان نخست در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد : در استان خوزستان میزان خرید تنظیمی گندم از یک میلیون تن فراتر رفت و کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان همچنان ادامه دارد  که امیدواریم با ادامه این روند و افزایش خرید، خوزستان طبق سنوات گذشته پرچمدار تولید گندم در کشور باشد.

پریچهر بیان کرد : استان خوزستان  نیز  در زمینه تولید خرما، انواع گل و گیاهان زینتی و گل نرگس جایگاه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه  تلاش می‌کنیم که برای استفاده از شرکت های دانش بنیان، کمیته‌های تخصصی فراخور شرایط استان تشکیل شود، گفت : این کمیته‌ها در زمینه بهره وری آب، تولیدات گیاهی، دامپروری، هوشمندسازی، شیلات، آبزی پروری، منابع طبیعی، نیشکر تشکیل خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی اشاره و تاکید کرد : برای دستیابی به کشاورزی کاملا مکانیزه، استفاده از حس گرها، کاشت بذر، توزیع کود و…..از جمله مواردی است که می‌تواند به اجرای طرح هوشمند سازی کشاورزی کمک شایانی کند.
پریچیهر افزود  : تا کنون بالغ بر ۴٢١ هزار هکتار از اراضی استان، به کشت آبی و ١۶٧ هزار هکتار به کشت دیم اختصاص یافته که اگر بتوانیم با استفاده از هوشمند سازی باعث افزایش عملکرد در این اراضی شویم به توسعه، امنیت و اقتدار غذایی در کشور کمک چشمگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه بخشی از اراضی در استان خوزستان به سمت شوری پیش می‌رود و این زنگ خطری برای کاهش عملکرد در سال‌های آینده خواهد بود ، ادامه داد :  مدیریت تنش‌ها از جمله شوری، خشکی و…. یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در افزایش عملکرد تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد :  کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری از اهداف ما در سازمان جهاد کشاورزی است و انتظار می‌رود که با همکاری مراکز تحقیقاتی، تحقیقات کابردی و یافته‌های جدید وارد عرصه شود که این مهم کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

پریچهر گفت : پیشنهاد شد که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان نخستین طرح آزمایشی هوشمند سازی در استان معرفی شود.

در این نشست  روسای مراکز تحقیقات پیشنهادها و مطالب مهمی را در زمینه هوشمندسازی کشاورزی ارائه و برای اجرای طرحهای نوین اعلام آمادگی کردند.

استان خوزستان دارای یک میلیون و ١٣٠ هزار هکتار آبی است


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار