تولید کنندگان محصولات غذایی ملزم به درج عنوان تراریخته

تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 | 10:44 ق.ظ
تولید کنندگان محصولات غذایی ملزم به درج عنوان تراریخته دبیر فدراسیون تشکل صنایع غذایی ایران می گوید: با تولید کنندگانی که عنوان تراریخته را بر روی محصولات غذایی تغییر یافته درج نمی کنند ، برخورد می شود.

آقای محسن نقاشی ، دبیر فدراسیون تشکل صنایع غذایی ایران در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: با تولید کنندگانی که عنوان تراریخته را بر روی محصولات غذایی تغییر یافته درج نمی کنند ، برخورد می شود.

سوال : یک نکته بسیار مهمی که معمولا مصرف کنندگان بهش توجه می کنند بحث محصولات یا صنایع غذایی مرتبط با تراریخته و غیر تراریخته است . نظارت ها به چه صورت است آیا برچسب گذاری ها و آن اصول احتیاط آمیز در مورد صنایع غذایی به صورت جدی پیگیری می شود یا خیر ؟ و از نگاه شما ببینیم که چه قدر از محصولات صنایع غذایی در کشور ما اختصاص پیدا کرده به محصولات تراریخته و آیا هشدارها و موارد در این زمینه مورد توجه قرار گرفته یا خیر ؟

نقاشی : متاسفانه موضوع این تراریخته را فکر می کنم سیاسی کردند و به دور از مسائل علمی است هیچ دانشمند و هیچ محققی در این موضوع ترا ریخته نیامده کاملا تراریخته را رد بکند و بگوید این مشکل دارد.

سوال : همیشه مورد انتقاد بوده یعنی موافقان و مخالفانی داردکه می شود نه به صورت کامل رد کرد و نه میشود قبول کرد.

نقاشی : در بخش کشاورزی تراریخته اثر صد در صد روی مواد غذایی هم خواهد گذاشت ما الان در مبحث کشاورزی و در صنایع غذایی مطالب مهمتر  از تراریخته داریم ، تمام محققین اتفاق نظر دارند که اثرات تراریخته مثلا برای ۴۰ سال ۵۰ سال دیگر مشخص می شود که آیا تاثیرات منفی داشته یا تاثیرات مثبت داشته یا خنثی بوده ، اما درحال حاضر آن چیزی که واقعا امنیت غذا را در بحث کیفی تهدید می کند ، موادهای نگهدارنده چه صنایع غذایی و در بحث کشاورزی کودهای شیمیایی و سموم است . اینها واقعا خیلی بیشتر از تراریخته خطرناک هستند . من فکر می کنم بیشتر روی این چیزی که الان اثبات شده است رو مواد نگهدارنده روی سموم و روی کودهای شیمیایی که بسیار خطرناک است روی این واقعا باید توجه شود.

سوال :حالا سعی می کنیم در برنامه کشاورزی به این موضوع هم بپردازیم اما چون امروز در رابطه با محصولات تراریخته و امنیت غذایی می خواهیم صحبت کنیم تمرکزمان روی این بحث باشد به هر حال گفته می شود که برای محصولات تراریخته نیاز است که تایید سلامت این محصولات گرفته شود ونهادهایی هم در کشور ما درگیر این موضوع هستند . در وزارت بهداشت ،سازمان استاندارد و در مجلس هم خیلی راجع به این موضوع بحث شد و ما شاهد این هستیم که موسسه تحقیقات هم درگیرش است و در مورد بذرها خیلی صحبت شد که آیا ما داریم از بذرهای تراریخته استفاده می کنیم یا خیر در مورد محصولات قرار بوده آقای نقاشی گرامی که حتما برچسب گذاری شود و مسائل و موارد احتیاطی عنوان شود آیا در صنایع غذایی این امر انجام می شود آیا مورد رصد قرار می گیرد توسط نهادهای ناظر ؟ 

نقاشی : در مورد صنایع غذایی من بارها این قضیه را عرض کردم شما یک محصول تولید شده در صنایع غذایی در هر جایی از کشور تولید شود شما به راحتی می توانید آن شماره سیب سلامت که در روی آن محصول ذکر شده تمام مشخصات آن شرکت ، در چه کارخانه ای تولید شده،  اسم مدیرعامل ، حتی مسئولان فنی حتی مدیرانشان را می توانید رصد کنید ، اما در بخش کشاورزی متاسفانه ما این قضیه را نداریم آن سوالی که شما پرسیدید در مورد این که ذکر می شود بله خیلی از محصولاتی که استاندارد و غذا و دارو سپردند به مردم که در هر صورت مردم مصرف کننده هستند ، دوست دارند تراریخته استفاده کنند یا نکنند تمام آن محصولات را باید ذکر کنند که آیا تراریخته است یا خیر اگر چنانچه ذکر نشود صد در صد با آنها  برخورد قانونی می شود.

سوال : این راستی آزمایی انجام می شود؟

نقاشی : بله صد درصد زمانی که هر کارخانه ای مثلا کارخانه روغن که که الان خیلی اداره نظارت واستاندارد رویش زوم هستند که ذکر شود ابتدا به ساکن هر کارخانه ای که می خواهد پروانه ساخت بگیرد باید حتما آن لیبل را به آن واحد بدهد به اداره غذا ودارو و یا اداره استاندارد بدهد ودر صورتی که ذکر نشود آن کارخانه توبیخ می شود .

سوال : الان در مورد روغن سوال می کنند که رویش نوشته اصلاح شده یا اصلاح ژنتیکی شده و به نوعی انگار واژه ها را تغییر بدهیم به خاطر این که ذهن مردم با واژه تراریخته آشنا شده و شاید حساسیتهایی در این زمینه شکل گرفته می آییم اصلاح ژنتیکی را نام می بریم یا اصلاح شده را نام می بریم اینها همان معنای تراریخته را می دهد یا نه باید تفاوت قائل شویم بین این واژه ها ؟

نقاشی: اتفاقا روز گذشته ما یک جلسه ای با مدیر کل تبلیغات ارشاد داشتیم تمام موارد شما را آنجا ذکر کردیم ، در خصوص آبها شما حتما دیدید ما آب معدنی داریم آب آشامیدنی داریم اینها ذکر می شود و اگر چنانچه باز اگر کارخانه ای اینها را رعایت نکند صد در صد توبیخ می شود ، اما در مورد این واژه هایی که به تازگی ذکر می شود این طور نیست که دایره نظارتی عبور نکرده باشد ، اما  انشاالله  آقای محمدی ، مدیر کل ارشاد این قضیه را خیلی پیگیر هستند که ما هم این قضیه را قرار است دنبال کنیم ، یک کارگروهی برای همین واژه ها قرار است تشکیل شود که هیچ کارخانه ای بدون این که واژه ای را ارشاد یا غذا و دارو واستاندارد تایید نکردند مجوز نداشته باشد آن را ذکر کند.

سوال : در واقع یک ساماندهی را شاهد باشیم در آن بحث اطلاعاتی که قرار است در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهیم عنوان می شد که قرار است تا واردات محصولات تراریخته که در کشور ما اختصاص پیدا می کند به ذرت و سویا آن هم نه در حجم خیلی بالا ولی کماکان معتقد هستند که این اتفاق رخ می دهد ، به صورت پلکانی کاهش پیدا کند و در برنامه هفتم توسعه عملا حذف بشود آیا در این رابطه هم اطلاعاتی دارید که وضعیت به چه صورتی است؟

نقاشی : اتفاقا این موردی که شما اشاره کردید در بند قانون آمده که حدود ۷ یا ۸ سال پیش به صورت قانون مصوب شد که وزارت جهاد کشاورزی محصولاتی که پایه ای هستند مخصوصا همین روغنی که شما فرمودید اینها را باید کشت شان به حدی برسد که ما از واردات بی نیاز شویم،  متاسفانه این کار دنبال نشد توسط وزارت جهاد کشاورزی که اگر این کار دنبال می شد ما در  حال حاضر ۹۳ تا ۹۵ درصد روغنی که ما الان داریم استفاده می کنیم ، روغن خام از کشورهای دیگر وارد میشود . حدود ۶ تا ۷ درصد روغن توسط دانه های روغنی کشور دارد تامین می شود که اگر ما به جای اینکه از محصولات کشاورزی استفاده می کنیم که سالانه اینها را داریم به صورت ضایعات هدر میدهیم یه برنامه مدونی تصویب می شد در ۷،۸ سال پیش ما روغن لازم نبود که مثلا سالانه چند میلیارد دلار اختصاص دهیم به واردات روغن هم در مورد روغن و هم ذرت هم همین طور ذرت هم می توانست به همین صورت انجام شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار