رئیس کمیته امدادامام خمینی(ره)

پرداخت وام بدون سود به ۵ دهک پایین درآمدی| وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی در راه است

تاریخ انتشار: شنبه 23 اردیبهشت 1402 | 11:26 ق.ظ
پرداخت وام بدون سود به ۵ دهک پایین درآمدی| وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیونی در راه است رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بدنبال آنیم تا مبلغ وام های قرض الحسنه را متناسب با رشدنرخ تورم افزایش دهیم، وام های بدون سودی که علاوه بر مددجویان، ۵ دهک پایین جامعه نیز از آن بهره مند می شوند.
 

 سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) راجع به برنامه ریزی و سیاست گذاری این نهاد برای افزایش رقم وام قرض الحسنه صندوق امداد ولایت به گروه های هدف، با توجه به رشد میزان تورم، اظهارداشت: کمیته امداد نهایت تلاش خود را درهمراهی با متقاضیان و نیازمندان وام بخصوص سری افرادی که بدنبال ایجاد اشتغال و رونق کسب کار هستند دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی کند آنطور که درصددیم تا بتوان با برنامه ریزیهایی که در دست اقدام است رقم وام ها پرداختی به متقاضیان را متناسب با رشد نرخ تورم افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی ایجاد صندوق امداد ولایت، حمایت از مردم بخصوص قشر ضعیف و نیازمند جامعه است، افزود: در سالجاری بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان وام اشتغالزایی در نظر گرفته شده است که بر اساس هشتاد و چهارمین جلسه مصوبه شورای عالی اشتغال باید امسال ۵۰۰ هزار اشتغال از طریق تجهیز منابع این نهاد در کشور ایجاد شود.مطابق برنامه ریزیهای انجام شده میزان منابع وامی که قرار است برای اشتغالزایی به مردم از طریق این نهاد پرداخت شود به گونه ای است که ۵۰ درصد به مددجویان و ۵۰ درصد دیگر نیز به غیر مددجویانی تعلق گیرد که این افراد جزو دهک های پایین جامعه یعنی دهک یک تا ۵ هستند

وام قرض الحسنه کمیته امداد فقط مختص به مددجویان نیست

بختیاری اضافه کرد: خوشبختانه در مصوبه جدید شورای عالی اشتغال، مجوز پرداخت وام اشتغالزایی به جز متقاضیان مددجوی کمیته امداد به سایر افراد غیرمددجو نیز همچون سال گذشته داده شده است تا آنها نیز در سالجاری از این نوع وام بهره مند شوند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: مطابق برنامه ریزیهای انجام شده میزان منابع وامی که قرار است برای اشتغالزایی به مردم از طریق این نهاد ارایه شود ۵۰ درصد وام قرض الحسنه اشتغالزایی کمیته امداد بایستی به مددجویان و ۵۰ درصد دیگر نیز به غیر مددجویانی تعلق گیرد که جزو دهک های پایین جامعه یعنی دهک یک تا ۵ هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به رشد نرخ تورم در کشور و به دنبال آن افزایش هزینه ها همچنین کاهش ارزش پول ملی چه برنامه ای برای بالابردن رقم وام قرض الحسنه آن طورکه چنین وام هایی بتوانند مشکلات متقاضیان نیازمند به این نوع وام ها را حل کند، دارید؟ افزود:‌ موضوع افزایش مبلغ وام های قرض الحسنه متناسب با رشد نرخ تورم مد نظر بوده و در حال پیگیری برای افزایش سقف این نوع وام هستیم تا وامی که متقاضی نیازمد دریافت می کند در شرایط موجود بتواند مشکلاتش حل شود.

سقف پرداخت وام به نیازمندان ۱۵۰ میلیون تومان است اما مکاتبه هایی با بانک مرکزی کرده ایم که این رقم به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. امیدواریم بانک مرکزی هرچه زودتر با درخواست ما موافقت کند

تلاش برای افزایش وام بدون سود به مردم تا سیصد میلیون تومان

بختیاری ادامه داد:‌ سقف پرداخت وام به نیازمندان ۱۵۰ میلیون تومان است اما مکاتبه هایی با بانک مرکزی کرده ایم که این رقم به ۳۰۰ میلیون تومان برسد. امیدواریم بانک مرکزی هرچه زودتر با درخواست ما موافقت کند.

به گفته بختیاری، کمیته امداد از بدو تاسیس صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تا کنون دو میلیون وام قرض‌الحسنه به ارزش ۱۶ همت پرداخت کرده است، البته صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیاری در کشور وجود دارند که در زمینه اعطای وام‌های قرض‌الحسنه فعالیت می‌کنند و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت یکی از این صندوق‌هاست و در این صندوق به معنای واقعی کلمه برکت قرض حسنه را درک کرده‌ایم.

وی افزود: قرض‌الحسنه باید در برابر معاملات ربوی قرار گیرد و این را مدنظر داشته باشیم که در آیات به صراحت از معاملات ربوی به عنوان جنگ با خدا یاد شده است. وی ادامه داد: پرداخت وام از صندوق امداد ولایت تا کنون و در زمینه مسکن ۱۶۱ هزار نفر به ارزش ۱۹۰۰ میلیارد تومان از این وام‌ها استفاده کرده‌اند.

یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر وام حمایتی به ارزش ۱۰ هزار و ۱۹۰ هزار میلیارد تومان وام دریافت کردند؛ همچنین ۱۹۵ هزار نفر از وام‌های اشتغال کمیته امداد به ارزش ۳۷۰۰ میلیارد تومان تا کنون به دهک های پایین درآمدی جامعه پرداخت شده است

پرداخت وام حمایتی قرض الحسنه به یک میلیون و ۶۱۸ هزار نفر

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت این نوع وام های بدون سود قاعدتاً به دهک‌های یک، دو و سه تعلق می گیرد. به همین منظور ۱۹۵ هزار نفر از وام‌های اشتغال کمیته امداد به ارزش ۳۷۰۰ میلیارد تومان استفاده کرده‌اند. همچنین در فعالیت‌های فرهنگی که بخشی از این‌ها به شهریه دانشجویان مربوط است ۲۶ هزار نفر موفق شدند از تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش ۲۱۰ میلیارد تومان استفاده کنند. رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: کمک‌های حمایتی بالاترین ارزش را به خود اختصاص داده و در این زمینه یک میلیون و ۶۱۸ هزار نفر وام قرض‌الحسنه تحت عنوان وام حمایتی به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند. اکثر این وام‌ها به ارزش ۱۰ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان است.

وی افزود: همچنین یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر وام حمایتی به ارزش ۱۰ هزار و ۱۹۰ هزار میلیارد تومان وام دریافت کردند. رئیس کمیته امام خمینی (ره) در پایان گفت: تاکنون ۸ میلیون مشتری در صندوق قرض الحسنه امداد ولایت وجود دارد که ۶ میلیون و ۵۰ هزار نفر آن فعال هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار