جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی در خوزستان با راهکارهای علمی و ملی

تاریخ انتشار: دوشنبه 1 خرداد 1402 | 08:53 ق.ظ
جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی در خوزستان با راهکارهای علمی و ملی مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان بر همکاری دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری و ارائه راهکارهای علمی و ملی برای جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی تاکید کرد.
داوود میرشکار به فعال بودن بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشاورزان پس از برداشت محصول گندم و جو اقدام به آتش زدن کاه و کلش و باقیمانده‌های گیاهی می‌کنند.
 
وی افزود: علاوه بر آموزش‌ها و کار‌های جهاد کشاورزی برای جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، حفاظت محیط زیست متخلفان این حوزه را به مراجع قضایی معرفی می‌کند و پیگیری قضایی صورت می‌گیرد.
 
آقای میرشکار به برگزاری نشست‌هایی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این رابطه اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌های ترویجی از سوی دستگاه‌هایی که به نوعی با کشاورزان در ارتباط هستند به صورت سالانه برگزار می‌شود.
 
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان بر اندیشیدن و اجرای راهکار‌های اساسی برای باقیمانده محصولات در زمین‌های کشاورزی و برچیدن روش آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت محصول تاکید و اضافه کرد: باید از دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری برای بهره برداری مناسب از بقایای گیاهی کمک گرفت و همانند سایر نقاط دنیا راهکار‌های مفید و قابل اجرا را بکار گیریم.
 
این مقام مسئول با تاکید بر یافتن راهکار‌های ملی برای جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی و رفع این معضل، گفت: این رسم غلط برای طیف وسیعی از جانداران و حیات وحش خطر‌هایی به دنبال دارد که آلودگی شدید و ناگهانی هوا از جمله آنهاست و برای افرادی که در نزدیکی اراضی کشاورزی زندگی می‌کنند، مشکلات تنفسی به وجود می‌آورد.
 
آقای میرشکار می‌گوید: درصورتیکه آلودگی ناشی از سوزاندن کاه و کلش به جنگل‌ها و مراتع برسد، فاجعه آفرین است و سبب به خطر افتادن جان پرندگان، خزندگان و جانداران کوچک جثه و حتی نابودی آن‌ها خواهد شد که امیدواریم با انجام کار‌های موثر، همکاری متخصصان و کارشناسان در دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری و دستگاه‌هایی که براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک موظف به جلوگیری از آلودگی هوا هستند و برگزاری نشست‌هایی با آنها، در کنار پیگیری‌های قضایی به نقطه مشترک برای جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی در استان خوزستان برسیم و در آینده شاهد انجام این کار نباشیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار