استاندار خوزستان:

برای رهاسازی آب از سدها منطقی‌ترین تصمیم را اتخاذ می‌کنیم

سیمین غافلی
تاریخ انتشار: شنبه 10 فروردین 1398 | 01:48 ق.ظ
برای رهاسازی آب از سدها منطقی‌ترین تصمیم را اتخاذ می‌کنیم کشاورزنیوز_ ستاندار خوزستان با اشاره به رهاسازی آب از سدها برای مدیریت سیلاب گفت: برای تصمیم‌گیری در این زمینه مسایل فنی، پایداری سد، وضعیت بالادست و پایین دست و همه موارد مد نظر قرار می‌گیرد و منطقی ترین و مناسب ترین تصمیم گرفته می شود.
غلامرضا شریعتی روز جمعه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با حضور رییس جمهوری با اشاره به تقویت سامانه بارشی درهفته آینده در خوزستان اظهار داشت: این سامانه نیازمند آمادگی بیشتری است لذا باید شرایط به نحوی مدیریت شود که حداقل آسیب متوجه استان شود.
وی با اشاره به تشکیل کمیته ای از اساتید دانشگاه، مشاوران و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان برای تصمیم گیری در خصوص مدیریت رهاسازی آب از سدهای کرخه و دز گفت: در این کمیته اساتید دانشگاه راهبرد و نقشه راه را در اختیار ما قرار می دهند و نظرات مشورتی و نهایی در این کمیته داده می شود و همه اعضای کمیته نیز این نظرات را امضا می‌کنند.
استاندار خوزستان تاکید کرد: کشاورزان در حوضه‌های پایین دست کرخه و دز باید تا ۱۵ روز دیگر برداشت کنند که مساله مهمی برای ما به شمار می‌رود.
وی با بیان این که ازاول فروردین تا کنون هفت نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان برگزار شده است گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط تمام امکانات را برای مقابله با سیلاب بسیج کرده اند و بیش از ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات در طول سال در حال استحکام بخشی سیل بندها بوده است.
استاندار خوزستان بااشاره به لزوم تهیه طرح جامع مدیریت سیلاب و طرح مطالعه آب کشاورزی گفت: مساله آبخیزداری از مسایل مهم استان به شمار می رود که نیازمند توجه است.
وی ادامه داد: لایروبی رودخانه های استان در سال‌های اخیر مغفول مانده است و ساخت و ساز در حریم رودخانه های آن هم به صورت غیر قانونی مشکل ساز شده است.
شریعتی با اشاره به ارتفاع سازی برای افزایش حجم مخزن سد دز و نیروگاه دوم سد دز توضیح داد: احداث سد بختیاری بر حوضه دز بسیار ضرورت دارد همچنین تکمیل سد سیمره در حوضه کرخه می تواند یک میلیارد متر مکعب ظرفیت مانور در این حوضه افزایش دهد.
وی با اشاره به این که در سال‌های گذشته کشاورزان به خاطر خشکسالی و اکنون نیز به خاطر سیلاب‌ها با مشکل مواجه شده اند بیان کرد: درخواست می کنیم پرداخت خسارت‌ به این کشاورزان مد نظر قرار گیرد.
استاندار خوزستان با بیان این که ظرفیت حداکثری سد دز ۲۰۰ میلیون متر مکعب است بیان کرد: حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت این سد پر شده و اگر ظرفیت خالی سد تکمیل شود، پس از آن باید معادل آب ورودی به سد خروجی داشته باشیم که نشان دهنده وضعیت خطرناکی را رقم می زند.
وی ادامه داد: در سال ۹۵ شرایط مشابه امسال رخ داد که منجر به تخلیه پنج هزار متر مکعب بر ثانیه از دز و به بار آمدن خرابی بسیار شد.
شریعتی با اشاره به این که حجم فعلی سد کرخه پنج میلیارد و ۱۳۰ میلون متر مکعب است توضیح داد: کرخه تا تراز نرمال نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و می توان گفت کرخه برای اولین بار چنین وضعیتی را تجربه می‌کند.
وی تصریح کرد: حداکثر ظرفیت خالی سد مارون ۶۰ میلیون متر مکعب است و یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت این سد پر است همچنین در سدهای کارون حداکثر ظرفیت خالی ۹۰۰ میلیون متر مکعب است و ورودی هم به کارون بالا است.
استاندار خوزستان با بیان این که ورودی سد دز تا شب گذشته بیش از یک هزار و ۸۵۰ متر مکعب بوده است بیان کرد: ابتدا خروجی را به یک هزار و ۲۰۰ و سپس به یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش دادیم برای همین امکان ایجاد سیلاب و شکسته شدن سیل بندها وجود دارد .
وی ادامه داد: سد مارون ۵۵۰ متر مکعب خروجی دارد و ورودی آن ۲۵۰ متر مکعب است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار