براساس مصوبه های دولت

سیل زدگان ۲ استان این هفته تسهیلات بانکی می گیرند

تاریخ انتشار: شنبه 31 فروردین 1398 | 10:10 ق.ظ
سیل زدگان ۲ استان این هفته تسهیلات بانکی می گیرند مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصوبه های هیات دولت برای پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت دو استان مازندران و گلستان خسارت دیده ناشی از سیل اخیر، از این هفته آغاز می شود.

«سید محمد موسوی » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: براساس مصوبه هیات دولت در ۱۱ فروردین ماه سال ۹۸ ، مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان برای کمک بلاعوض به منظور جبران خسارت ناشی از سیل و دو هزارو ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود ۴ درصد برای بازسازی و احیای اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی تصویب شد.
به گفته وی، اعتبار ۵۰ درصدی کمک بلاعوض و ۱۰۰ درصدی تسهیلات ارزان قیمت بانکی به ۲ استان مازندران و گلستان تخصیص یافته است.
موسوی افزود: دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت تهیه و توسط وزیر جهاد کشاورزی به استانداری های ۲ استان مزبور ابلاغ شده که با برآورد میزان خسارت برای هر بهره بردار و تایید کارگروه شهرستانی و استانی پرداخت ها از این هفته آغاز می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین هیات دولت چگونگی پرداخت کمک بلاعوض برای جبران خسارت و تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور بازسازی و احیای اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی خسارت دیده ناشی از سیل برای سایر استان های سیل زده کشور با هماهنگی وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اموراقتصادی و دارایی را تهیه و پیش نویس آن نهایی و به تصویب دولت رسید که به محض ابلاغ اجرایی می شود.
وی گفت: میزان خسارت های نهایی ناشی از سیل در ۲۶ استان کشور به شکل مزرعه به مزرعه و واحد به واحد همچنان در دست ارزیابی های کارشناسی است.
این مقام مسئول اظهارداشت: براساس گزارش های استانی در پی وقوع سیل تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی در ۲۶ استان کشور وارد شده که ۵۳ درصد این خسارات مربوط به بخش زراعت، هفت درصد باغبانی ۱۰ درصد دام، طیور و آبزیان و ۳۰ درصد آب، خاک امور زیربنایی و تاسیسات و شبکه های انتقال آب است.
وی تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۱۵۰ هزار هکتار اراضی باغی ، ۲۸ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک، ۴۸۶ راس دام سنگین، ۵۱ هزار کلونی زنبور عسل، ۴۶۰ هکتار مزارع آبزی پروری گرمابی و ۳۰۰ هکتار مزارع آبزی پروری سردآبی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند.

 اعطای۷۰۰ میلیارد ریال خسارت سیل توسط صندوق بیمه کشاورزی 

به گفته موسوی، بابت غرامت و خسارت کشاورزان براثر سیل از ۱۵ فروردین ماه تاکنون مبلغ ۷۰۰ میلیار ریال توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شده است.
وی افزود: حدود ۹۰۰ میلیارد ریال دیگر پرونده خسارت در دست ارزیابی این صندوق قرار دارد که بزودی پرداخت می شود و انتظار می رود امسال بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان غرامت ناشی از خسارت سیل در ۲۶ استان کشور توسط این صندوق پرداخت شود.

لزوم پیش بینی تمهیدات توسط کشاورزان 

موسوی اظهارداشت: براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور برای افت دما و سرمازدگی، لازم است کشاورزان و مسئولان استانی تمهیدات لازم را برای کاهش خسارت های بخش کشاورزی بیندیشند.
وی اضافه کرد: نامه هشدار افت دما و سرمازدگی به تمامی استان ها به ویژه استان های غرب کشور توسط دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور با شروع بارندگی ها و بارش برف در برخی استان ها از جمله اردبیل، کاهش دما و سرمازدگی را بدنبال دارد.
موج نخست بارش شدید باران که از ۲۷ اسفند ماه سال ۹۷ در مازندران آغاز شد و تا دوم فروردین ماه جاری ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مرکزی و شرقی این استان شد و به ۹ نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در بخش های مختلف خسارت زد.
همچنین در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از ۳۰۰ میلیمتر باران در ۳۵ ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی همراه شد، سرریز سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها را به دنبال داشت، ابتدا شهر گنبد، سپس شهرها و روستاهای شمالی و غربی این استان زیر آب رفت.

منبع:ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار