خرید۱۰۰هزار تن گندم به نرخ تضمینی در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 | 11:25 ق.ظ
خرید۱۰۰هزار تن گندم به نرخ تضمینی در خوزستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت:۱۰۰هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستان از زمان شروع عملیات برداشت گندم در یک هفته گذشته ، خریداری شد.

خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: این میزان گندم از کشاورزان بهبهان ، امیدیه ، رامشیر ، ماهشهر ، اهواز ، هندیجان ، خرمشهر ، شوشتر ، دشت آزادگان و هویزه به نرخ هر کیلوگرم ۱۷هزار ریال خریداری و به انبارها و سیلوهای استان انتقال یافت.
سال زراعی گذشته نرخ تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۳هزار ریال بود.
وی با بیان اینکه پرداخت بهای گندم به نرخ تضمینی پس از تهیه ‘چک لیست’ حداکثر در مدت ۲۴ ساعت پرداخت می شود بیان کرد:امسال به دلیل شرایط خاص خوزستان ناشی از بحران سیلاب ، پرداخت بهای گندم با تاکید دولت با سرعت و فوریت انجام می شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور افزود:۹۱ مرکز وابسته به تعاونی های روستایی و غله ، برای خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شده است.
در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی ۱۵۸هزار هکتار به شدت آسیب دید و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی می شود تولید گندم خوزستان با ۷۵۰هزار تن کاهش به یک میلیون و ۲۵۰هزار تن برسد که از این میزان بیش از ۸۵درصد به صورت تضمینی خریداری می شود.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت گندم در خوزستان حدود ۴۰روز است.گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت بهترین گندم کشور محسوب می شود.
پارسال حدود یک میلیون و ۱۳۰هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی به صورت تضمینی خریداری شد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر ۳۹هزار و ۶۷۰میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارده شده که این رقم غیر از خسارات وارده به واحدهای نیشکری خوزستان است.
بیشترین خسارات وارده به بخش کشاورزی خوزستان متعلق به شهرستان دشت آزادگان است که از مجموع ۶۲هزار هکتار گندم آبی و دیم حدود ۴۴هزار هکتار آن طعمه سیلاب شد و از بین رفت.
استان خوزستان سالانه حدود ۱۶میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می کند که از این حیث رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار