افزایش ۱۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 | 09:00 ق.ظ
افزایش ۱۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در خوزستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: خرید گندم به نرخ تضمینی در مناطق مختلف خوزستان به رقم ۶۵۰هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵۰هزار تن افزایش نشان می دهد.

خدارحم امیری زاده  در گفت و گو با خبرنگار اشاره به اینکه برداشت گندم در خوزستان با تاخیر ۲ هفته ای که ناشی از بروز سیلاب و بارندگی شدید بود از ۲۶فروردین شروع شده و هم اکنون در بیشتر مناطق خوزستان غیر از نقاط سردسیر شمال شرق خوزستان ادامه دارد پیش بینی کرد تولید و خرید تضمینی گندم در خوزستان در مقایسه با سال زراعی قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.
به گفته وی پارسال حدود یک میلیون و ۱۳۰هزار تن گندم مازاد برنیاز ، از کشاورزان خوزستانی به نرخ تضمینی خریداری شد ولی برآورد میدانی نشان می دهد بر خلاف پیش بینی قبلی ، امسال با وجود بحران سیلاب و آبگرفتگی حدود ۲۰۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان که عمده آن مزارع آماده برداشت گندم بوده ، خرید این محصول به نرخ تضمینی افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷هزار و گندم ‘دورم’ که برای عمل آوری ماکارونی مناسب است ۱۷هزار و ۵۰۰ ریال خریداری می شود افزود: بهای گندم خریداری شده حداکثر تا ۲۴ساعت به حساب کشاورزان گندم کار خوزستان واریز می شود.
نرخ تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی گذشته ۱۳هزار ریال بود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور ادامه داد:۹۱ مرکز وابسته به تعاونی های روستایی و غله به صورت شبانه روزی در حال خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان هستند.
وی نسبت در دخالت دلالان در فرایند خرید تضمینی گندم هشدار داد و از کشاورزان خواست گندم تولیدی خود را با وجود مشکلات ناشی از معطلی آنان در مراکز خرید ، به دلالان نفروشند.
در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی ۱۵۸هزار هکتار به شدت آسیب دید و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود ۲ میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی شده تولید گندم خوزستان کاهش ۷۵۰هزار تنی داشته باشد.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت گندم در خوزستان ۴۰ روز از آغاز برداشت گندم است. گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت بهترین گندم کشور محسوب می شود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر۸۲هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارده کرد.
استان خوزستان سالانه حدود ۱۶میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری ۱۲۴نوع محصول تولید می کند که از این حیث تولید کمی و تنوع رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.
استان خوزستان چهار سال متوالی است که از حیث تولید و میزان خرید تضمینی گندم ، رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.
تازه ترین پیش بینی های تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور نشان می دهد در صورت روند رو به افزایش خرید گندم تضمینی ، امسال نیز خوزستان از حیث میران خرید تضمینی رتبه نخست را در کشور کسب کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار