احتمال ورود شورای تامین خوزستان به موضوع حمل چغندر وجود دارد

تاریخ انتشار: یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 | 09:04 ق.ظ
احتمال ورود شورای تامین خوزستان به موضوع حمل چغندر وجود دارد احتمال می رود شورای تامین خوزستان در پی اعلام خطر نابودی حدود ۸۰۰ هزار تن محصول چغندر قند در مناطق شمالی خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از حمل آن به کارخانه های قند خارج از استان ، برای تصمیم فوری و جلوگیری از خسارت به چغندرکاران ورود کند.

ورود احتمالی شورای تامین خوزستان به موضوع حمل چغندر قند مناطق شمالی خوزستان ، زمانی در شورای کشاورزی استان مطرح شد که همه راه های ممکن برای حمل سریع این محصول راهبردی به کارخانه های قند هفت استان کشور به بن بست رسید.
حمل ۸۰۰هزار تن چغندر قند با ضریب استحصال ۹۰هزار تن شکر محور اصلی و دستور جلسه روز شنبه شورای کشاورزی خوزستان به ریاست رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان بود.
در این نشست پس از بررسی همه گزینه ها برای بسیج دست کم یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون در مدت یک ماه مانده به احتمال نابودی کامل چغندر قند و ناتوانی در حل این معما، طرح آن در شورای تامین خوزستان مطرح شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: اگر در چند روز آینده برای حل موضوع انتقال چغندر قند به یک نقطه نظر واحد و عملیاتی نرسیم شورای تامین اقدام لازم را برای جلوگیری از نابودی این سرمایه ملی اتخاذ خواهد کرد.
امید حاجتی افزود: الزام کامیون های شرکت های حمل و نقل به حمل چغندر قند خوزستان با همکاری پلیس راه می تواند در شورای تامین طرح و مصوب شود.
در این نشست که به تقابل جهادکشاورزی خوزستان با راهداری انجامید اعلام شد: گزینه ای مناسب برای انتقال سریع محصول چغندر قند در شرایط فعلی تقریبا وجود ندارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در این نشست با انتقاد از وضعیتی که به منجر به از دست رفتن زمان برای حمل چغندر قند انجامیده گفت: کارخانه های قند باید از مدتها پیش برای جذب چغندر قرارداد منعقد می کردند ولی تنها ۲ کارخانه موفق به عقد قرارداد با شرکت های حمل و نقل شدند.
غلامعباس بهرامی نیا افزود: هم اکنون ناوگان حمل ونقل استانی و کشوری برای حمل نهاده های دامی در بندر امام خمینی(ره) به کار گرفته شده اند و امکان ترغیب آنان برای حمل چغندر قند با قیمت ۱.۶میلیون ریال برای هر تن وجود ندارد.
به گفته وی این در حالی است که نرخ حمل هر تن بار از بندر امام خیمنی(ره) بالای ۲ میلیون ریال است ضمن آنکه حمل چغندر قند با توجه به معطلی آنان، مسیر راحتی برای آنان تلقی نمی شود.

استفاده از ظرفیت ناوگان اضطراری وزارت کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان پیشنهاد کرد: برای برون رفت از این بحران و انتقال سریع چغندر قند، از ظرفیت ناوگان اضطراری وزارت کشور که بر اساس آن هر استان ۱۰۰دستگاه کامیون با نام و نشان کامل برای مقابله با اعتصاب احتمالی در اختیار دارد استفاده کند.
بهرامی نیا افزود: چنانچه دست کم بتوانیم از ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان اضطراری در اختیار وزارت کشور استفاده کنیم مشکل حمل چغندر قند حل می شود.
وی گفت: طرح موضوع در شورای تامین خوزستان و الزام کامیون داران برای حمل چغندر قند، ممکن است نتیجه بخش باشد ولی باید تشویق هایی برای کامیون داران در نظر گرفته شود.
در این نشست پیشنهاد بهره گیری از شبکه راه آهن برای جابجایی چغندر قند و انتقال به برخی استان ها به دلیل نبود کامیون برای انتقال به قطارهای باری رد شد.

تاثیر منفی نابودی چغندر قند در افکار عمومی

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: در صورت جمع نشدن مشکل حمل چغندر قند خوزستان ، تاثیر منفی بر افکار عمومی خواهد گذاشت ضمن آنکه کشاورز خوزستانی در سال آینده چغندر قند را از گزینه های خود کنار خواهد گذاشت.
کیخسرو چنگلوایی تاکید کرد: اگر محصول چغندر قند از بین برود ، آینده کشت این محصول در افق ۱۴۰۴ که روی ۸۰هزار هکتار با تولید ۶.۵میلیون تن در این استان متمرکز شده در هاله ای از ابهام فرو خواهد رفت.
محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان نیز با انتقاد از شرکت های حمل و نقل استانی و راهداری که بدون توجه به حساسیت این موضوع، به وظایف خود عمل نمی کنند گفت: ما مسئولیت تولید محصول را داریم ولی وظیفه ای در قبال حمل محصول نداریم.
وی خواستار تصمیم گیری نهایی و فوری برای حل مشکل حمل محصول چغندر قند با هدف جلوگیری از نابودی این سرمایه ملی شد.
برآوردهای سازمان جهادکشاورزی خوزستان نشان می دهد برای جذب کل تولید محصول چغندر قند باید هشت کارخانه قند جدید در خوزستان راه اندازی شود.
کشت چغندر قند پس از یک دوره رکود ۱۵ ساله ، از سال ۱۳۹۲ با حدود سه هزار هکتار از سرگرفته شد و هم اکنون به ۱۱هزار و ۱۱۹هکتار رسیده است.
هم اکنون تنها کارخانه قند شوش که ۲ سالی است پس از تعطیلی ۱۵ساله شروع به کار کرده می تواند حدود ۱۰۰هزار تن چغندر قند را فراوری کند.
در استان خوزستان سالانه ۱۶میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می کند که از این حیث رتبه نخست را در کشور دارد.

منبع:ایرناخوزستان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار