پایین آمدن سطح آب کارون و دز باعث شوری آب شده است

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: دوشنبه 4 تیر 1397 | 11:57 ق.ظ
پایین آمدن سطح آب کارون و دز باعث شوری آب شده است مهرداد قنواتی گفت: در حال حاضر آب بسته بندی و به صورت بطری و همچنین تانکرها در دسترس مردم قرار می‌گیرد.
مهرداد قنواتی درباره شوری آب خرمشهر و آبادان اظهار داشت: آب شرب مصرفی آبادان و خرمشهر از رود کارون، بهمن‌شیر و اروند بوسیله سه تصفیه خانه در آبادان و یک تصفیه خانه در خرمشهر تامین می‌شود اما تصفیه خانه‌ها فقط اجسام جامد مثل گل و لای، کدورت آب، میکروارگانیسم‌ها را خارج کرده و تصفیه فیزیکی آب را انجام می‌دهند بنابراین شوری آب خروجی، تابعی از منابع آب رودها است.
وی افزود: امسال به دلیل خشکسالی و کم شدن حجم ذخیره، دبی دز و کارون کاهش یافته که باعث شده غلظت املاح و شوری آب رودها بیشتر شود ضمن اینکه بالا آمدن آب دریا به سمت رودخانه‌ها باعث شوری آب خام برداشتی آبادان و خرمشهر شده است.
سرپرست معاونت بهره برداری آبفای خوزستان یادآور شد: تصفیه خانه‌ها تجزیه فیزیکی را انجام می‌دهد و قابلیت حذف املاح را ندارند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط مشابه سال‌های گذشته دولت‌های مختلف پروژه‌های بزرگی برای رفع این معضل انجام داده‌اند که از جمله آنها انتقال آب از مناطق بالادست و آب حیات و آب غدیر است که باعث شده شوری آب به ۲۰ هزار میکروموس برسد. این تاسیسات باعث شده مشکل تاحدی کنترل شود و اقدام دیگر نیز استقرار یک آب شیرین کن در آبادان و ۲ آب شرین‌کن در خرمشهر است که بخشی از مشکل را برطرف کرده است.
قنواتی با بیان اینکه در این مقطع به دلیل خشکسالی‌ها مشکل بیشتر شده و مردم به زحمت افتاده‌اند زیرا حجم دبی کارون به پایین‌ترین حد رسیده است، گفت: شهر آبادان ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که نیاز آبی این شهر ۱۵۰ هزار متر مکعب است که بر اساس مصرف سالانه آب شرب توزیع می‌شود و خرمشهر با ۱۸۰ هزار نفر جمعیت ۹۵ هزار متر مکعب نیاز آبی دارد.
وی ادامه داد: ما با همکاری استاندار، مسئولین وزارت نیرو و نمایندگان اقداماتی را برای حل موضوع در کوتاه مدت در نظر گرفته‌ایم که بخشی از نیاز مردم و پخت وپز از تاسیسات آب حیات و آب شیرین کن‌ها و همچنین استقرار تانکرهای آبرسانی حل شود.
این مقام مسئول بیان کرد: در سطح استان برنامه‌های خوبی انجام شده که مهمترین آن این است که ظرف دو روز گذشته رهاسازی آب از گتوند انجام شده، افزایش ظرفیت تاسیسات غدیر که آب با کیفیت را می‌رساند، اکنون فاز اول آن به بهره برداری رسیده و پیگیر هستیم که تا اواسط تیر ماه فاز دوم وارد مدار شود و آب با ظرفیت و کیفیت بالا به شهرها برسد و مشکل کاهش یابد.
وی ادامه داد: یک بند خاکی در رود کارون و مارد در حال احداث است و قرار است اواسط تیر ماه به مدار بیاید و در این صورت آب خام تصفیه و مشکل مرتفع می‌شود.
قنواتی تاکید کرد: در حال حاضر آب بسته بندی و به صورت بطری و همچنین تانکرها در دسترس مردم قرار می‌گیرد و سعی می‌کنیم تعداد تانکرهای آبرسان را افزایش دهیم تا مردم کمترین مسیر را برای برداشت آب طی کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار