مطالبه مردم خرمشهر فقط آب شیرین است

کشاورزنیوز
تاریخ انتشار: شنبه 9 تیر 1397 | 14:19 ب.ظ
مطالبه مردم خرمشهر فقط آب شیرین است صف فروش آب در خرمشهر خرمشهر – مردم خرمشهر روز گذشته پس از تجربه سه روز بی آبی تصمیم گرفتند خواسته های خود را با مسئولان در میان بگذارند.

سیده فاطمه هلالات: شوری آب در خرمشهر حکایت تازه ای نیست. از وقتی در زمین های شمالی خرمشهر نیشکر کاشتند تا شکر شیرین تولید شود، مردم آب شور را مزمزه کردند اما اوضاع چند سالی هست که بدتر شده، از زمانی که تونل های بهشت آباد و گلاب ۱ و ۲  حفر شد تا آب کارون جای دیگر منتقل و مصرف شود. از وقتی باران هر سال کمتر بارید و زمزمه خشکسالی در سراسر کشور پیچید.

تاثیر این تغییرات را مردم خوزستان و به ویژه آبادان و خرمشهر ابتدا در برگ های نخل هایشان مشاهده کردند، نفر نفر نخل بود که آب شور می خورد و ایستاده جان می داد. برای مردم این اواخر عادی شده بود برای نوشیدن باید آب شیرین بخرند و غیر عادی بود پارچ آب را زیر شیر آب بگیرند و یا مثل کودکان دهه ۶۰ در مدارس با دست از لوله آب بخورند.

ماجرای آب شور 

حکایت خرمشهر و دبه های آب هرچند حکایت کهنه ای نیست اما عادی شده بود. اجرای طرح غدیر را وعده کردند اجرا هم شد اما باز هم جای دبه ها گوشه آشپزخانه بود و هر روز بر تعداد خانه هایی که دستگاه تصفیه آب داشتند افزوده می شد. همه چیز عادی شده بود تا اینکه تابستان خشک ۹۷ که خیلی ها از سختی آب و تامین برقش گفته بودند از راه رسید.

آب پشت سدها نصف و به تبع آن مجوزهای برداشت آب بسیاری به کشاورزان داده نشد. خیلی دیرتر و کمتر از سال های گذشته آب پشت سد رهاسازی شد. این ها گفته های سرپرست امور آب جنوب در جلسه فرمانداری خرمشهر است.

و

جه همه این اتفاقات پیشروی آب دریا بود. آبی که با قدرتش، آب باریکه آب شیرین که به پائین‌دست می رسید را از بستر اروند، کارون و در ادامه بهمنشیر پس می زد و جایگزینش می شد. همین آب شور که با آب غدیر که بنا به گفته مسئولان تامین کننده ۷۵ درصد آب خرمشهر و ۶۰ درصد آب آبادان است، مخلوط می شود تا سر از لوله های منازل درآورد. آبی که آب شرب خرمشهر و آبادان را به قدری شور کرد که مردم در استفاده از آن برای  مصارف غیر شرب هم دچار تردید شدند.

تردیدی که برایش احداث بندخاکی به منظور ممانعت از ورود آب شور به کانال مارد و اجرای فاز دوم طرح غدیر را تدبیر کردند.

از اینجا به بعد داستان را خیلی ها می دانند. تصاویر کمبود آب شیرین، تعطیلی آب شیرین کن های خصوصی، تانکرهای حمل آب و صف های طولانی آب چند روزی است که در فضای مجازی می چرخد .

این جمعه مردم خرمشهر پیش از اقامه نماز جمعه در مقابل مسجد جامع جمع شدند و همه با هم از بی توجهی مسئولان گله و ابتدایی ترین حقشان که آب باکیفیت است را مطالبه کردند.

بانوی جوانی که در میان جمعیت روی خود را پوشانده تا آفتاب و گرمای بالای ۶۰ درجه اذیتش نکند، از خستگی هایی می گوید که خاص او نیست.

او به خبرنگار مهرمی گوید: مسئولان صدای مردم را نمی شنوند.

مردی می گوید این ظلم است که دو رودخانه در کنارمان باشد و ما آب برای خوردن نداشته باشیم.

اسمش عماد است. حدودا ۴۰ ساله. اما امروز آمده تا آب شیرین بخواهد.

به مهر می گوید: این اواخر قیمت آب دوبرابر شده است، من کارگرم از کجا بیاورم. با آب لوله حتی نمی شود دست و صورت را شست.

وی ادامه می دهد: آب تصفیه هم این اواخر شور شده بود، نصف خانواده دلپیچه گرفته اند.

بعد از ظهر جمعه نیز در میدان شهید مطهری یا همان فلکه الله خرمشهری ها، مردم گردهمایی بزرگتری برای درخواست مطالباتشان تشکیل دادند که از ساعت ۱۹ آغاز شد و اقشار مختلف مردم در آن شرکت کردند. مردم عنوان کردند: «از آب شور خسته شده ایم» و «ما آب شور نمی خوایم».

شواهد حاکی از  کاهش نسبی شوری آب دارد. کاهشی که خیلی برای ذائقه قابل پذیرش نیست.

مشکل  تا ۱۵ تیر ماه رفع می شود

وزیر نیرو در واکنش به اخبار این اعتراض ها و درخواست ها از بر برطرف شدن مشکل آب شرب تا ۱۵ تیر ماه خبر داده است.

مشکلی که قرار است با وارد مدار شدن سهمیه آب غدیر دو حل شود.

اردکانیان همچنین تاکید کرده که هیچ برنامه، طرح و پروژه ای برای انتقال آب به خارج از کشور وجود ندارد و فروش آب به کشورهای دیگر دروغ است


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار