از طاعون تا کرونا؛ انسانی که بوده، انسانی که هست

شایان حاجی نجف
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 اسفند 1398 | 15:58 ب.ظ
از طاعون تا کرونا؛ انسانی که بوده، انسانی که هست از طاعون تا کرونا؛ انسانی که بوده، انسانی که هست آنچه تاریخ از حیات انسان بر روی زمین روایت می‌کند، بیانگر آن است که انسان خردمند از حدود ۲۰۰ هزار سال پیش تاکنون روی این کره خاکی زندگی کرده است و با پشت سر گذاشتن دوره‌های متعدد تاریخی، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. در […]

از طاعون تا کرونا؛ انسانی که بوده، انسانی که هست

آنچه تاریخ از حیات انسان بر روی زمین روایت می‌کند، بیانگر آن است که انسان خردمند از حدود ۲۰۰ هزار سال پیش تاکنون روی این کره خاکی زندگی کرده است و با پشت سر گذاشتن دوره‌های متعدد تاریخی، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. در این زمینه اگر به دنبال یافتن پاسخی برای حیات دنباله‌دار انسان در طول تاریخ باشیم، میل به بقا و جاودانگی به عنوان یکی از خواست‌های فطری انسان می‌تواند پاسخ مناسبی برای این بحث باشد.

انسان در طول حیات خود از تمام مشکلات و مصیبت‌های طبیعی و غیرطبیعی که برای نسل او به وجود آمده، به سلامت عبور کرده و توانسته است در همه این اعصار به حیات خود ادامه دهد. اگرچه این انسان در برخی از برهه‌های تاریخی با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرده و گاها به شکلی بسیار وحشتناک از سوی طبیعت و یا خود تنبیه شده است اما در همه این نبردها بر سر بودن یا نبودن، این انسان بوده که همیشه به حیات خود ادامه داده است و همچنان بر روی زمین زندگی می‌کند.

با نگاه به تاریخ ادامه‌دار حیات بشر، تنگناهای سخت متعددی را مشاهده خواهیم کرد که انسان برای بقا از آن‌ها عبور کرده است. جنگ، بلایای طبیعی، شیوع بیماری‌های واگیردار و ویروس‌های کشنده و… از جمله تنگناهایی هستند که انسان آن‌ها را به گذرگاه های مهم تاریخ مبدل ساخته و به سختی یا آسانی از آن‌ها عبور کرده است. برخی از مشکلاتی که انسان برای بقا در طول تاریخ با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده و به هر شکلی از آن‌ها عبور کرده است، بیشتر از دیگر مشکلات و مصائب در حاظفه تاریخی بشر به یادگار مانده‌اند.

آن زمان که “طاعون” به عنوان یک بیماری واگیردار، بشر را با خطر نابودی مواجه کرد شاید کمتر انسانی تصور می‌کرد که روزی می‌توان به این بیماری کشنده غلبه کرد و در مقابل آن پیروز شد. شیوع بیماری طاعون در قرن ۱۴، بر اساس منابع تاریخی بیش از ۷۵ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد اما سرانجام این انسان بود که توانست در جنگ با این بیماری کشنده پیروز شود و آن را به عنوان یک گذرگاه مرگبار در تاریخ حیات بشر به ثبت برساند. غلبه انسان بر این بیماری بسیار کشنده یک پیروزی برای ادامه حیات بشر به شمار می‌رفت، پیروزی‌ای که رمز اصلی آن میل انسان به بقا و جاودانگی بود.

در طول تاریخ حیات، انسان با بیماری‌های کشنده بسیاری مواجه شده و نسل‌های بسیاری نیز در این راه از بین رفته‌اند اما همیشه خواست فطری انسان که همان میل به بقا بوده به عنوان یک داروی شفا بخش، حیات بشر را از نیستی نجات داده است و در جنگ بر سر هستی، این انسان بوده که همیشه به حیات خود ادامه داده است و آنچه که حیات انسان را به مخاطره انداخته سرانجام توسط انسان کنترل و یا نابود شده است.

اکنون انسان با یک تنگنای جدید مواجه شده که حیات نسل او را به خطر انداخته است و این انسان باید از این تنگنا به هر شکلی که شده عبور کند و مثل همیشه از آزمون بقا به سلامت بیرون بیاید. “کرونا” به عنوان یک بیماری ویروسی واگیردار از شرق آسیا آغاز شده و به جان جهان افتاده است. این ویروس روزانه انسان‌های فراوانی را در سراسر دنیا به کام مرگ می‌کشاند و بسیاری را با مشکلات حاد تنفسی مواجه می‌کند.

مبارزه با ویروس کرونا چالش جدید نسل بشر است که باید برای ادامه حیات خود، به خوبی از پس آن بر بیاید. اینکه انسان می‌تواند در مبارزه با ویورس کرونا پیروز از میدان نبرد خارج شود شاید موضوعی است که حیات ادامه‌دار بشر آن را اثبات کرده است اما اینکه این ویروس تا چه زمان این نسل از بشر جریمه خواهد کرد و حیات آن‌ها را به مخاطره خواهند انداخت مساله‌ای است که زمان آن را مشخص می‌کند.

با نگاه به گذرگاه‌های تاریخی و عبور موفق نسل‌های بشر از مشکلاتی که در طول تاریخ با آن‌ها مواجه بوده است، می‌توان دریافت که #کرونا را شکست_می‌دهیم جمله‌ای دور از دسترس انسان نیست و می‌توان آن را محقق کرد. انسانی که همیشه در طول تاریخ بوده و همیشه میل به بقا داشته، قطعا می‌تواند با شکست این بیماری به حیات خود را بر روی این کره خاکی همچنان ادامه دهد.

یادداشت: شایان حاجی نجف /ایسنا خوزستان


برچسب‌ها:
آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار