قیمت روغن تا پایان سال تغییر نمی‌کند/ کدام روغن‌های بازار تراریخته هستند؟

تاریخ انتشار: سه شنبه 28 مرداد 1399 | 09:46 ق.ظ
قیمت روغن تا پایان سال تغییر نمی‌کند/ کدام روغن‌های بازار تراریخته هستند؟ دبیر انجمن روغن نباتی ایران گفت: روغن هایی نظیر آفتاب‌گردان، کلزا و سویای داخلی تراریخته نیستند و تنها روغنی که از دانه های سویای خارجی گرفته شده تراریخته هستند که حدود ۲۵ درصد از کل روغن کشور را تشکیل می دهند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیرهوشنگ بی رشک دبیر انجمن روغن نباتی ایران […]

دبیر انجمن روغن نباتی ایران گفت: روغن هایی نظیر آفتاب‌گردان، کلزا و سویای داخلی تراریخته نیستند و تنها روغنی که از دانه های سویای خارجی گرفته شده تراریخته هستند که حدود ۲۵ درصد از کل روغن کشور را تشکیل می دهند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیرهوشنگ بی رشک دبیر انجمن روغن نباتی ایران در نشست خبری درباره وضعیت تامین ارز واردات روغن خام و دانه های روغنی به عنوان ماده اولیه تولید این محصول اظهار کرد: تامین و انتقال ارز ۴۲۰۰ تومانی و حتی آزاد در ماه های اخیر با مشکل مواجه است اما این صنعت، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته است و سرپا هستیم و با امید خدا، مشکلی برای تامین روغن مصرفی مردم نخواهیم داشت.

وی افزود: در هر مقطعی نیز که به صورت موقت واردات روغن به هر دلیلی متوقف بشود نوسانی در تامین و قیمت نخواهیم داشت زیرا به اندازه مصرف بیش از ۶ ماه در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخیره خواهیم داشت.
دبیر انجمن روغن نباتی ایران ادامه داد: در سال گذشته دو میلیون تن روغن در کشور تولید و توزیع شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن از محل روغن خام وارداتی و ۳ میلیون تن از محل دانه‌های روغنی وارداتی و روغن‌کشی در کشور، تامین شده است.

بی‌رشک در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم که آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن خام برداشته خواهد شد یا خیر گفت: تا به امروز در این ارتباط هیچ‌گونه اطلاعیه به ما داده نشده است اما تابع تصمیمات دولت و حاکمیت هستیم و ماده اولیه تولید با هر قیمتی در اختیار ما قرار گیرد، محصولات ما نیز بر اساس نظر سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در بازار عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: امیدواریم تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در انواع روغن نباتی خانوار نداشته باشیم؛ قیمت انواع روغن‌نباتی ۱۲ تا ۱۴ درصد شامل روغن های مایع و جامد در یک ماه گذشته افزایش یافته است.

دبیر انجمن روغن نباتی ایران افزود: در صورتی که مواد اولیه تولید از جمله نرخ ارز اختصاصی روغن نباتی تغییری نداشته باشد قیمت روغن حداقل تا پایان سال به همین قیمت خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چه میزان از روغن مصرفی کشور از محل دانه‌های روغنی تامین می شود گفت: در سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار تن روغن از دانه‌های روغنی تولید شده در کشور تهیه شده است.

دبیر انجمن روغن نباتی ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چه تعداد از کارخانه‌های کشور توان تولید روغن بدون ترانس دارند گفت: در حال حاضر حدود نیمی از کارخانه‌های تولیدکننده روغن نباتی به تکنولوژی تولید روغن بدون ترانس دست یافته‌اند.

یک درصد روغن پالم دنیا در ایران مصرف می‌شود

بی‌رشک در پاسخ به سوالی درباره میزان مصرف روغن پالم در ایران گفت: ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن روغن پالم در دنیا تولید و مصرف می شود که ایران سالانه حدود ۴۵۰ هزار تن آن یعنی کمتر از یک درصد را وارد می‌کند؛ باید در نظر داشت که پالم بهترین روغن، برای تولید روغن سرخ‌کردنی است و مصارف خاص خود را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از روغن‌های تولید شده در کشور تراریخته هستند گفت: روغن های نظیر آفتاب‌گردان، کلزا و سویای داخلی تراریخته نیستند و تنها روغنی که از دانه های سویای خارجی گرفته شده تراریخته هستند که حدود ۲۵ درصد از کل روغن کشور را تشکیل می دهند.

عنوان تراریخته در تمام روغن های تغییر ژنتیکی نوشته می‌شود

دبیر انجمن روغن نباتی ایران افزود: بر اساس الزام سازمان غذا دارو تولیدکنندگان روغن مکلف هستند که عنوان تغییر ژنتیکی یافته را بر روی محصولات خود درج کنند که در حال حاضر می توان اعلام کرد که تمام محصولاتی که در آنها از روغن ترایخته استفاده شده عنوان تغییر ژنتیک یافته نگاشته می‌شود به طوری که این عنوان بر روی روغن‌های مخلوط و روغن نیمه جامد حلب قابل مشاهده است.

بی‌رشک گفت: در روغن‌های آفتابگردان کلزا و پالم (سرخ کردنی)‌ از روغن های تراریخته استفاده نمی شود.

وی تاکید کرد: سالانه حدود ۲ میلیون تن دانه سویای تراریخته به کشور وارد می شود که بعد از روغن‌گیری،‌ روغن آن به صنایع روغن نباتی و کنجاله باقیمانده برای مصارف خوراک دام و طیور استفاده می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار