بیش از ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در کشور برداشت شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 آذر 1399 | 11:39 ق.ظ
بیش از ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون در کشور برداشت شد مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار تن میوه زیتون از باغات کشور برداشت شده که نسبت به دوره پنج ساله گذشته رشد پنج درصدی نشان می‌دهد.

«جواد میرعرب رضی» افزود: تولید میوه زیتون در سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل روند خوبی داشته و برداشت از برخی استان‌ها ادامه دارد.

وی، میزان تولید میوه زیتون در سال‌های قبل از سال ۹۸ را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: فقط در سال ۹۸ با مساعد شدن شرایط ۱۴۷ هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور، گفت: طبق این برنامه، میزان تولید روغن زیتون در سل ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۶ هزار تن و سطح زیر کشت باغات ۹۸ هزار و ۶۴۰ هکتار پیش‌بینی شده است.

میرعرب رضی افزود: سطح باغات زیتون کشور بر اساس آخرین آمارنامه کشاورزی نزدیک به ۹۳ هزار هکتار است که از این سطح حدود ۶۴ هزار هکتار بارور و ۲۹ هزار هکتار غیر بارور و در مرحله نونهالی است.

وی با بیان این‌که در ۲۶ استان کشور زیتون‌کاری انجام می‌شود، گفت: زنجان، قزوین، گیلان، فارس، گلستان و سمنان از استان‌های عمده تولید زیتون هستند.

ایران رتبه ۹ تولید کنسرو زیتون در جهان

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، درباره جایگاه ایران در تولید زیتون اظهار داشت: ایران نهمین کشور تولید کننده کنسرو زیتون در جهان است و در سال ۹۸ به میزان ۷۹۵ تن صادرات کنسرو زیتون به کشورهایی همچون عراق، ترکیه، قطر، کویت، امارات و مالزی داشتیم.

وی خاطرنشان‌کرد: صادرات کنسرو زیتون در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن ۴۵۰ درصد افزایش وزنی داشته است.

میرعرب رضی، سرانه مصرف کنسرو زیتون در کشور را ۹۵۲ گرم و سرانه مصرف روغن زیتون را ۱۸۸ گرم برای هر نفر عنوان کرد.

وی با اشاره به این که سالیانه در کشور به ۱۵ هزار تن روغن زیتون نیاز است، گفت: از این میزان ۷۵ درصد از طریق تولید داخل و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، تخصیص اعتبارات برای بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری روغن‌کشی زیتون، تخصیص اعتبارات در راستای تامین سرمایه در گردش خرید میوه زیتون و تبدیل کارخانه‌های سه فاز به دو فاز برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش کیفیت زیتون، تشکیل صندوق توسعه زیتون و تشکیل زنجیره ارزش زیتون را از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زیتون کشور عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار سال ۹۸ ، نزدیک ۱۴۷ هزارتن میوه زیتون در سطح زیرکشت ۹۲ هزار هکتار تولید شد که با تولید بیش از ۱۱ هزار و ۶۴۷ تنی روغن زیتون درکشور،تولید روغن خوراکی زیتون نسبت به سال ۹۷ به ۸۰ درصد افزایش یافت.

در سال ۷۲ سطح زیر کشت زیتون چهار هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید این محصول هفت هزار تن بوده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار