افزایش دو برابری ‌آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های کرخه/ از دست رفتن تعداد زیادی از درختان بومی

تاریخ انتشار: دوشنبه 21 خرداد 1403 | 11:53 ق.ظ
افزایش دو برابری ‌آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های کرخه/ از دست رفتن تعداد زیادی از درختان بومی رئیس پارک ملی کرخه از افزایش دو برابری موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های شوش و کرخه از ابتدای امسال خبر داد. محمد الوندی، با اشاره به وقوع مکرر آتش‌سوزی در جنگل‌های شوش و کرخه اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کرخه و شوش در مساحت ۱۱۵ هکتار رخ داده است. امسال […]

رئیس پارک ملی کرخه از افزایش دو برابری موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های شوش و کرخه از ابتدای امسال خبر داد.

محمد الوندی، با اشاره به وقوع مکرر آتش‌سوزی در جنگل‌های شوش و کرخه اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کرخه و شوش در مساحت ۱۱۵ هکتار رخ داده است. امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته بسیار افزایش داشته و بیش از دو برابر شده است.

وی با اشاره به سوختن درختان بومی منطقه در آتش‌سوزی‌ها افزود: اگر در هر ۱۰ متر یک نهال برآورد شود رقم بالایی از درختان جنگل‌های کرخه از دست رفته‌اند هر چند سوختن درختان صددرصدی نیست و ممکن است یک درخت ۲۰ درصد و یک درخت صددرصد بسوزد.

چرا جنگل‌های کرخه در آتش می‌سوزند؟

رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به دلایل آتش‌سوزی جنگل‌های کرخه گفت: بخشی از این آتش‌سوزی‌ها در پی سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها رخ می‌دهد و دلیل تعدادی نیز نامعلوم است.

الوندی بیان کرد: در خصوص سرایت آتش از اراضی کشاورزی، شش نفر شناسایی شده‌اند و در حال پیگیری قضایی این موارد هستیم. بخشی از آتش‌سوزی‌ها هم عمدی و اقدامات تلافی‌جویانه در پی پیگیری‌های قبلی بوده‌اند که یک نفر که اقدام به آتش زدن جنگل کرده بود شناسایی شده و پیگیری قضایی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: بنابراین همه موارد آتش‌سوزی توسط عامل انسانی رخ می‌دهند اما ممکن است عمدی یا سهوی باشند و معمولا  این آتش‌سوزی‌ها به دلیل شرایط طبیعی رخ نمی‌دهند.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: برخی از آتش‌سوزی‌ها هم ممکن است توسط دامداران برای از بین بردن پوشش گیاهی برای تسهیل در تردد یا از بین بردن پناه گوشت‌خواران مانند گرگ انجام شود. گاهی کشاورزان هم برای از بین بردن تراکم گیاهی و جلوگیری از پناه بردن حیواناتی مانند گراز این کار را انجام می‌دهند.

پیش‌بینی افزایش آتش‌سوزی جنگل‌های کرخه در فصل گرم

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل تابستان عنوان کرد: انتظار می‌رود آتش‌سوزی‌ها باز هم اتفاق بیفتند. با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان تاکنون کاه و کلش مزارع را آتش زده‌اند شاید تا حدودی انتظار تعداد موارد سرایت آتش از مزارع به جنگل کاهش یابد اما در بخش پوشش گیاهی خشک امکان افزایش تعداد و مساحت آتش‌سوزی وجود دارد.

الوندی با تاکید بر لزوم فراهم آوردن امکانات مهار آتش‌سوزی در منطقه کرخه گفت: در شهرستان کرخه امکانات اطفای حریق چندانی در دست نیست و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی کرخه هم زیاد نیست. با فرمانداران شهرستان‌های شوش و کرخه صحبت کرده‌ایم و تصمیماتی گرفته شده است که شاید همه مشکلات را حل نکند اما با این همکاری، بخشی از مشکلات مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها حل خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار