آبگیری ۶۶ درصدی تالاب بین المللی هورالعظیم در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 22 خرداد 1403 | 11:13 ق.ظ
آبگیری ۶۶ درصدی تالاب بین المللی هورالعظیم در خوزستان رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان آبگیری تالاب بین المللی هورالعظیم را ۶۶ درصد اعلام کرد.

موسی مدحجی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت آبگیری تالاب‌های استان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر میزان آبگیری تالاب‌های استان افزایشی بوده است و براساس آخرین پایش تصاویر ماهواره‌ای، تالاب هورالعظیم ۶۶ درصد، شادگان ۹۴ درصد، بامدژ ۸۶ درصد، میانگران ۸۸ درصد، شیمبار ۹۵ درصد و تالاب بندون ۴۲ درصد آبگیری شده‌اند.

وی به شروع آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از ۱۰ روز گذشته اشاره کرد و افزود: البته با توجه به آب‌دار بودن بخش ایرانی تالاب و وجود رطوبت هوا، این آتش‌سوزی‌ها مهار شده است، اما پیگیری‌های لازم برای مقابله با آتش‌سوزی و مکاتبه با سازمان مدیریت بحران، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان پیرامون مهار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم انجام شده است.

مدحجی با اشاره به میزان حقابه اعلام شده تالاب‌های از سوی وزارت نیرو، ادامه داد: برای نخستین بار در ورودی‌های تالاب هورالعظیم، ابزار ارتفاع‌سنجی آب در ورودی‌های تالاب نصب شده و مقدمات صحت‌سنجی میزان آورد آب این تالاب در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد، این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بحران آب در حوضه کرخه از ۳ سال پیش تاکنون این تالاب را نیز با تنش مواجه کرده است.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

طی سال‌های گذشته در پی خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روز‌ها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را دربرمی‌گیرد


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار