کدامیک اکسیژن بیشتری تولید می‌کند: مزارع نیشکر یا جنگل؟

تاریخ انتشار: سه شنبه 12 تیر 1403 | 09:56 ق.ظ
کدامیک اکسیژن بیشتری تولید می‌کند: مزارع نیشکر یا جنگل؟ کدامیک اکسیژن بیشتری تولید می‌کند: مزارع نیشکر یا جنگل؟ مدیر تحقیقات محیط‌زیست مؤسسه تحقیقات و آموزش نیشکر برای پاسخ به این سؤال به آمار و ارقام منتشر شده در نشریات علمی معتبر استناد می‌کند و می‌گوید: طبق آمار منتشر شده از سوی مراکز علمی، یک هکتار مزرعه نیشکر، پنج برابر بیشتر از یک هکتار جنگل، اکسیژن تولید می‌کند.

میزان اکسیژن تولید شده در گیاه نیشکر نه‌تنها در مقایسه با درخت‌ها، بلکه در مقایسه با هر گیاه دیگری نیز بیشتر است. «دکتر کرمی» در این زمینه در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر، می‌گوید: هر هکتار جنگل، سالانه ۲ و نیم‌تُن اکسیژن تولید می‌کند؛ این میزان، معادل مصرف اکسیژن ۱۰ نفر طی یکسال است. در مقابل، اکسیژن تولیدی یک هکتار مزرعه نیشکر، ۱۱/۲۲ تُن در سال است؛ به عبارتی بهتر، یک هکتار نیشکر، پنج برابر بیشتر از یک هکتار جنگل اکسیژن تولید می‌کند.

۱۲۰ هزار ساقه نی در یک هکتار

به گفته این مسئول محیط‌زیستی، در هر هکتار جنگل حدود ۴۰۰ اصله درخت وجود دارد، اما یک هکتار مزرعه نیشکر، از ۱۲۰ هزار ساقه نی تشکیل شده است؛ به همین دلیل میزان اکسیژن بیشتری تولید می‌کند. بر اساس این آمار، مزارع نیشکر سالانه بیش از ۹۰۰ هزار تن اکسیژن در محیط منتشر می‌کنند.

جذب دی‌اکسیدکربن توسط نیشکر و مقایسه آن با سایر گیاهان، نکته دیگری است که بهنام کرمی به آن می‌پردازد. او اینبار نیز به آمار علمی اشاره و بیان کرد: طبق تحقیقی که در سال ۱۳۸۸ منتشر شده، نیشکر ۱۵ برابر نسبت به سایر گیاهان دی‌اکسیدکربن بیشتر جذب می‌کند؛ جذب این ماده در مزارع نیشکر، سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن است.

شانه‌ای برای زدودن غبار

«شانه‌کردن گردوغبار هوا» از دیگر مزایای محیط‌زیستی مزارع نیشکر است. «شانه‌کردن» اصطلاحی است که مدیر تحقیقات محیط‌زیست مؤسسه تحقیقات و آموزش نیشکر در توصیف کارکرد مزارع نیشکر برای شهرها و مناطق پیرامونی به کار می‌برد و معتقد است که این مزارع همچون شانه‌ و سدی است که از ورود ذرات گردوغبار به شهرها جلوگیری می‌کنند؛ ضمن آنکه مزارع نیشکر مقدار زیادی از باکتری‌ها و میکروب‌ها را لابه‌لای برگ‌های خود رسوب می‌دهد.

از تولید اکسیژن تا جذب دی‌اکسیدکربن و شانه‌کردن گردوغبار هوا تنها چند مزیّت محیط‌زیستی گیاه نیشکر است که از سوی این مدیر محیط‌زیستی به آن اشاره شد. این گیاه که بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از دشت‌های خوزستان را سرسبز کرده است، نقش غیرقابل‌انکاری در تلطیف هوای خوزستان و ایجاد اکوسیستمی منحصربه‌فرد دارد. امروزه این مزارع به زیستگاه طبیعی هزاران موجود زنده تبدیل شده و مناظری زیبا از چرخه طبیعت ایجاد کرده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار