مرغ و تخم مرغ در اهواز زیر تیغ نظارت‌

تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آذر 1400 | 09:13 ق.ظ
مرغ و تخم مرغ در اهواز زیر تیغ نظارت‌ اجرای دور جدید نظارت میدانی و بازرسی بر عرضه مرغ کشتار روز و تخم مرغ در کلانشهر اهواز ، سبب شد تا این ۲ کالای اساسی و پرمصرف، پایین تر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده نهایی برسند.
 
مرغ و تخم مرغ در اهواز زیر تیغ نظارت‌

مرغ کشتار روز ، یکشنبه هر کیلوگرم تا ۲۷۵هزار ریال یعنی ۳۵ هزار ریال کمتر از نرخ مصوب اعلام شده دولت به دست مصرف کننده رسید.
بهای مصوب هرکیلوگرم مرغ کشتار روز به صورت سراسری ۳۱۰هزار ریال تعیین شده است.
روند کاهشی قیمت تخم مرغ معمولی نیز که از چند روز گذشته شروع شده بود روز یکشنبه در بازار اهواز هر شانه ۳۰ عددی  بین ۴۰۰ تا ۴۱۰ هزار ریال عرضه شد.
بهای مصوب هر شانه تخم مرغ معمولی ۴۳۰ هزار ریال تعیین شده است.
با کاهش قیمت این ۲ کالای اساسی در اهواز ، تا حدودی آرامش و ثبات نسبی به بازار بازگشت و با توجه به عرضه بیشتر این ۲ کالا به بازار، پیش بینی شده قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.
بازار این ۲ کالای اساسی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر التهاب ، جو روانی ، واسطه‌گری و دلالی و نبود نظارت موثر و مستمر به شدت در نوسان بود به گونه‌ای که هر شانه تخم مرغ ۳۰عددی تا ۶۰۰هزار ریال و مرغ کشتار روز بین ۳۱۰ تا ۳۷۰هزار ریال به دست مصرف کننده نهایی می‌رسید.
با این حال ثبات در قیمت این ۲ کالای اساسی که بیشتر در سفره‌ قشرهای متوسط و پایین درآمدی جایگاه خاصی دارند می‌تواند به ایجاد آرامش در خانواده‌هایی که سبد غذایی آن به این ۲ کالای پروتیینی و اساسی وابسته است کمک کند.
در ۲ هفته گذشته نظارت بر توزیع و قیمت کالاهای کشاورزی از وزارت صمت به جهادکشاورزی محول شد و در این مدت با هماهنگی بین بخشی بین بازرسان جهادکشاورزی و تعزیرات، بازار تا حدودی به سمت تثبیت قیمت ها پیش رفته است.
مدیر بازرگانی داخلی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:در ۲ هفته گذشته اولویت نخست نظارت بر توزیع و قیمت ۲ کالای اساسی مرغ کشتار روز و تخم مرغ و سپس حبوبات و لبنیات تعیین شد.
محمد نژاد زاده با بیان اینکه همه فروشگاه‌های عرضه مواد پروتیینی موظف هستند فاکتور خرید را ارایه کنند افزود: پیشتر فاکتور صادر نمی‌شد و یا اصالت لازم را نداشت ولی هم اکنون همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها در صورت ارایه ندادن فاکتور واقعی و دقیق باید در انتظار برخورد قانونی باشند.
مدیر بازرگانی داخلی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان همچنان به واردات تخم مرغ و مرغ کشتار روز از استان‌های دیگر متکی است ادامه داد: برای ساماندهی این ۲ کالای اساسی، استان‌های اصفهان و قم به عنوان معین خوزستان در تامین مرغ و تخم مرغ تعیین شدند و پیرو آن اتحادیه‌های مرغ و تخم‌گذار را به شبکه زنجیره ای متصل کردیم تا دخالت دلالان در تعیین نرخ این ۲ کالا به صفر برسد.   
وی گفت:همه عاملان فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کلانشهر اهواز به کشتارگاه مرغ و اتحادیه مرغ تخم گذار معرفی شدند تا نیاز خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری، و به مردم عرضه کنند.
نژادزاده با اشاره به ذخیره مطلوب مرغ منجمد و عرضه بدون محدودیت این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای اهواز افزود: مرغ منجمد هرکیلوگرم ۲۰۰ هزار ریال عرضه می شود و بیش از آن تخلف است.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نیاز خوزستان به مرغ ۱۳۰هزار تن و تولید داخل استان کمتر از ۱۰۰هزار تن در سال است افزود: استان خوزستان به دلایل مختلف از جمله وضعیت آب  هوایی و نبود سرمایه گذاری لازم در ۲ دهه اخیر در زمینه تولید تخم مرغ نیز نتوانسته به خوداتکایی برسد و به ناچار بخشی از نیاز سالانه خود که حدود ۴۰هزار تن است باید از سایر استان‌ها تهیه و وارد کند.
خدارحم امیری زاده با اشاره به اینکه نظارت بر توزیع و قیمت کالاهای کشاورزی در مدت کوتاه واگذاری این مسوولیت به این سازمان، توانسته در راستای تثبیت قیمت ها، قطع دست دلالان و خرید مستقیم کالاهای کشاورزی از تولیدکنندگان گام های خوبی بردارد ادامه داد: نظارت بر قیمت ها و برخورد با گران فروشی با حضور مستمر و موثر بر بازار ادامه خواهد داشت.
وی گفت: نظارت بر کالاهای زیرمجموعه بخش کشاورزی در شهرستان‌های خوزستان نیز شروع شده و امیدواریم به ثبات قیمت‌ کالاهای کشاورزی برسیم.

در برخی از شهرهای استان از جمله خرمشهر و آبادان که هیچ واحد مرغداری فعال وجود ندارد مرغ کشتار روز و تخم مرغ اندکی بیشتر از قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان نهایی می‌رسد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار