پنجاه و سومین جلسه کمیته تخصصی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون

تاریخ انتشار: سه شنبه 16 آبان 1402 | 10:03 ق.ظ
پنجاه و سومین جلسه کمیته تخصصی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون پنجاه و سومین جلسه کمیته تخصصی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون(مدیریت و پایش آلودگی آب و خاک ناشی از فعالیت های بهره برداری و انتقال در طرح های توسعه نفت) به میزبانی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

در این نشست تخصصی که دیروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ به میزبانی اداره حفاظت از محیط زیستHSE و پدافند غیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با حضور دکتر فرهاد قلی ن‍ژاد معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، در سالن جلسه ۵۴٣ ساختمان مرکزی ۵ طبقه برگزار گردید؛  مشارکت کنندگان رویداد حاضر: رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، سرپرست پروژه فرآورش(نماینده مدیریت فنی)، مسئول محیط زیست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه خوزستان، نماینده شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی -منطقه اهواز، مجری طرح های نفت-تاسیسات(نماینده مدیریت مهندسی و ساختمان)، رئیس نظارت بر انسجام خطوط لوله، رئیس HSE و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز کارون، رئیسHSE و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان و تعدادی از کارشناسان بودند.

در ابتدای این جلسه دکتر رضا مرادی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ضمن تشکر و خوش آمد گویی به حضار گفت: با توجه به تحولی که در نسل جدید صنعت نفت به لحاظ فرهنگی رخ داده، امروز می توانیم با قاطعیت اعلام نمائیم که قریب به اتفاق کارکنانی که در مجموعه صنعت نفت حضور دارند، بیش از هر زمان دیگری نسبت به امر محیط زیست دغدغه مند هستند؛ زیرا که خود و خانواده شان در همین سرزمین زندگی کرده، از همین هوا استنشاق نموده و از همین آب می نوشند. لذا تمام تلاش مجموعه صنعت نفت به کاهش میزان آلودگی زیست محیطی تا حد ممکن معطوف خواهد بود.

دکتر فرهاد قلی نژاد معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، در ابتدا از تلاش های مجموعه صنعت نفت در کنترل آلایندگی هیدروکربوری تقدیر نمود و در ادامه به اهمیت جایگاه محیط زیست در دنیای معاصر اشاره کرد و همه سازمان ها و دستگاه های صنعتی را به کنترل هرچه بیشتر میزان آلایندگی تولید شده، فراخواند.

در ادامه دکتر غلامحسین کریم زاده سرپرست پروژه فرآورش(نماینده مدیریت فنی)، برنامه ریزی های انجام پذیرفته در مدیریت امور فنی در قبال ایمن سازی تسهیلات و خطوط لوله عبوری، را بیان داشت؛ و اهم این برنامه ها را در راستای حفاظت کیفی رودخانه های کارون و دز چنین عنوان کرد:

· مقاوم سازی پل روگذر رودخانه کارون با تقویت المان های آن

· نصب سینی زیر لوله ها برای هدایت نفت به حوضچه های جمع آوری نفت در صورت نشت (با استفاده از لوله های هدایت کننده)

· احداث حوضچه ها جمع آوری نفت در طرفین رودخانه

· احداث اتاق های نگهبانی در طرفین پل روگذر رودخانه کارون

· فنس کشی محدوده در طرفین پل تا لبه رودخانه

· احداث دیوار حائل برای ایمن سازی و جداسازی محدوده کریدور و جلوگیری از تردد درون کریدور

· ایجاد کریدور جدید و کنار گذر شهر اهواز در مسیر واحد-۳ تا واحد-۲ اهواز و در محل تقاطع با رودخانه کارون

· احداث پل روگذر(Pipe Bridge) برای خطوط لوله و تجهیزخطوط لوله به شیرهای قطع خودکار جریان و سیستم نشت یاب(PLDS)

· ایمن سازی خطوط لوله انتقال نفت

· گاز و مایعات گازی در محل عبور از رودخانه‌ها، تجهیز خطوط لوله انتقال نفت فاقد شیر LBV یا دستی به شیر LBV و کوپن خوردگی

· عبور خط لوله از رودخانه دز بصورت HDDو با نصب شیرهای LBV  بر روی خط لوله در طرفین رودخانه

 همچنین در مقوله اقدامات پیشگیرانه، برای بازرسی توسط پیگ هوشمند و تعمیرات فوری خطوط لوله اصلی نفت و گاز عبوری از رودخانه های کارون و دز پروژه های متعددی تعریف و اجرایی شده است.

پس از آن عملکرد مجموعه مدیریت مهندسی و ساختمان در پشتیبانی و بسترسازی اقدامات زیست محیطی مناطق توسط مهندس سیاوش بیگلری مجری طرح های نفت-تاسیسات، ارائه گردید.

 وی در خصوص موانعی همچون: چالش های مالی، محدودیت در تحصیل اراضی به جهت حضور افراد بومی، مشکلات بنای دیوار حائل، معظل معارضین به دلیل وجود زمین های کشاورزی در مناطق مذکور، سخنانی را بیان کرد.

در ادامه این نشست که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، اهم اقدامات زیست محیطی شرکت کارون توسط مهندس سعید جهانی رئیس HSE و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز کارون، بیان شد.

 در پایان نیز تلاش های شرکت مسجد سلیمان در حوزه صیانت از منابع آبی مجاور تاسیسات این شرکت توسط مهندس فرید غلامی حموله رئیس HSE و پدافند غیرعامل شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان برای حضار بازگو گردید.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار