خوزستان برای بسیاری از صنایع، کارگر متخصص بومی دارد /سند مهارت باید تدوین شود

تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 آبان 1402 | 12:02 ب.ظ
خوزستان برای بسیاری از صنایع، کارگر متخصص بومی دارد /سند مهارت باید تدوین شود مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به اهمیت اشتغال نیروهای بومی خوزستان در صنایع و جلوگیری از ورود نیروهای غیربومی، گفت: در حوزه بسیاری از رشته‌های صنایع، نیروی کارگر متخصص داریم و تنها نیاز به تعامل بین دستگاهی است و باید این حلقه را اتصال داد. شهرام ملایی‌هزاروندی در شورای مهارت استان خوزستان […]

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به اهمیت اشتغال نیروهای بومی خوزستان در صنایع و جلوگیری از ورود نیروهای غیربومی، گفت: در حوزه بسیاری از رشته‌های صنایع، نیروی کارگر متخصص داریم و تنها نیاز به تعامل بین دستگاهی است و باید این حلقه را اتصال داد.

شهرام ملایی‌هزاروندی در شورای مهارت استان خوزستان که امروز (۲۴ آبان‌ماه) در اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های کشور، مهارت‌آموزی و اشتغال است و اشتغال بدون مهارت امکان‌پذیر نیست. اگر واقعا به دنبال شغل هستیم پیش از آن باید نیازها را بشناسیم، احصا کنیم و متناسب با آن آموزش ارائه دهیم. اکنون، اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه مسئولان ارشد کشور و استان خوزستان است.

وی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند نقش کلیدی در ایجاد اشتغال داشته باشند. ماموریت سازمان ما توانمندسازی نیروی کار در حوزه خدمات، صنعت، کشاورزی و هنر است و استاندار خوزستان نیز تاکید ویژه‌ای بر اشتغال دارد. با توجه به اینکه افرادی که در پروژه‌های استان خوزستان مشغول می‌شوند، اکثرا غیربومی هستند، فنی و حرفه‌ای برنامه خود را بر اساس نیاز استان تدوین می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: برای ۱۹ گروه هدف از جمله شاغلان در بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان، فارغ التحصیلان، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته و روستاییان برنامه‌ریزی شده است و در صورت داشتن برنامه منسجم و درست می‌توانیم نقش کلیدی در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال داشته باشیم. 

ملایی‌هزاروندی عنوان کرد: دوره‌هایی از جمله خیاطی، گلدوزی، گیاهان دارویی، تراشکاری، گچکاری، جوشکاری و غواصی جزو دوره‌های آموزشی در حال اجرا هستند. سعی شده است که با صنایع نیز ارتباط خوبی داشته باشیم و به این منظور، با صنعت نفت قرارداد بستیم و تا امروز ۵۰۰ نفر از افراد شاغل در این صنعت در پنج رشته لوله‌کشی صنعتی، برق صنعتی، ابزار دقیق، جوشکاری آرگون و جوشکاری که مورد نیاز بیشتر پروژه‌های نفتی است را آموزش داده‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به اینکه قرار است پروژه‌های صنعتی در استان افتتاح شوند، افزود: در اولین جلسه شورای مهارت خوزستان مصوب شد که با اداره‌کل صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل تعاون و چند دستگاه دیگر مکاتبه کنیم و نیاز استان احصا شود. در این خصوص اطلاعاتی کسب کردیم که شامل عنوانین پروژه‌ها است. البته جلسات دیگری نیز برگزار شد اما منجر به برگزاری دوره آموزشی نشد.

وی گفت: مقرر شد با دیگر دستگاه‌ها نیز نشستی داشته باشیم؛ باید تقسیم کار انجام شود تا پس از افتتاح پروژه‌ها گفته نشود که در خوزستان کارگر بومی نداشتیم و مجبور شدیم از استان‌های دیگر نیروی وارد کنیم. البته موضوع نداشتن نیروی کارگر متخصص بومی را تایید نمی‌کنم؛ در حوزه جوش مشکلی نداریم که بخواهند نیرو را از جای دیگر بیاورند. همچنین در حوزه بسیاری از رشته‌های صنایع نیروی کارگر متخصص داریم و تنها نیاز به تعامل بین دستگاهی است و باید این حلقه را اتصال داد.

ملایی‌هزاروندی گفت: ادارات فنی و حرفه‌ای، معاونت امور اقتصادی استانداری، اداره‌کل صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی باید کنار هم قرار گیرند و این حلقه‌ها را به هم متصل کنند.

وی افزود: به این نسبت که گفته می‌شود در خوزستان نیروی کار ماهر نداریم، اهمیت این موضوع را چه در توزیع اعتبارات و چه در اهتمام دستگاه‌های اجرایی نمی‌بینیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه امیدواریم سند مهارتی در استان خوزستان تدوین شود، گفت: اداره‌کل فنی و حرفه‌ای تنها دستگاه ارائه‌کننده صلاحیت حرفه‌ای است و داشتن گواهینامه مهارت برای اشتغال الزامی است. شرکت شهرک‌های صنعتی نیز خود محوز ارائه آموزش دارد.  


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار