سرانجامی که از عادی انگاری کرونا نصیبمان می شود/ بیمارستان‌های خوزستان سرریز از بیماران کرونایی

تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 شهریور 1400 | 10:20 ق.ظ
سرانجامی که از عادی انگاری کرونا نصیبمان می شود/ بیمارستان‌های خوزستان سرریز از بیماران کرونایی دخترکی با پیراهنی قرمز متمایل به مشکی، شلوار جین و مو‌هایی که از پشت دم اسبی بسته شده در گوشه‌ای از حیاط بیمارستان نشسته و اشک از چشمانش جاری می‌شود و از زیر ماسکش عبور می‌کند. دختری جوان هم با پوششی سر تا پا مشکی به سمت دخترک می‌آید و در حالی که مو‌های خود […]

دخترکی با پیراهنی قرمز متمایل به مشکی، شلوار جین و مو‌هایی که از پشت دم اسبی بسته شده در گوشه‌ای از حیاط بیمارستان نشسته و اشک از چشمانش جاری می‌شود و از زیر ماسکش عبور می‌کند.

دختری جوان هم با پوششی سر تا پا مشکی به سمت دخترک می‌آید و در حالی که مو‌های خود را می‌کشد او را در بغل کشیده و فقط جیغ می‌کشد. در همین حال ۲ نفر دیگر در دو طرف او هستند تا دستانش را محکم بگیرند که به خود آسیبی نرساند. صورتش با ناخُن‌های دست خراشیده شده و لُپ هایش با پخش شدن خون به رنگ صورتی درآمده است.

کمی جلوتر زنی میانسال دست‌ها را روی زمین مُشت کرده، خاک را بلند می‌کند و بر سر خود می‌ریزد. فریاد می‌کشد و زیر لب تکرار می‌کند «چرا رعایت نمی‌کردی، چقدر گفتم ماسک بزن می‌ری بیرون» و سوز جگر امانش نمی‌دهد لحظه‌ای با آرامش حتی نفس بکشد. مشخص است که همین حالا خبر مرگ یکی از عزیزانش را به او داده اند.

در یک سو ۲ پرستار با هم پچ پچ می‌کنند، به پسری خیره شده اند که در آفتاب نشسته و زانو‌ها را در بغل زده به همان سمت می‌روم تا به مسیر در بیمارستان برسم از کنار دختران که رد می‌شوم، می‌گویند تا کنون ندیده ام پسری گریه کند، گریه مرد چه دردناک است.

این‌ها تنها روایت یک خانواده از ده‌ها خانواده‌ای است که روزانه در غم از دست دادن عزیزانشان داغدار شده و سوگواری شان دل هر بیننده ای را به سوز می‌آورد.

وضعیت به شکلی است که فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید: حتی در راهروی برخی بیمارستان‌های خوزستان نیز بیماران بستری هستند و خیل مراجعه بیماران، مراکز درمانی را با کمبود تخت مواجه کرده است.

او همچنین یادآور شد که علی رغم این مسئله خدمات رسانی به بیماران در حال انجام است و «هیچ» بیماری بدون ارائه خدمات رها نشده است.

سوگواری برای عزیزان

وضعیت واکسیناسیون چطور است؟

اما از سوی دیگر وضعیت واکسیناسیون نیز مظلوب نیست. بر اساس اطلاعاتی که در بسیاری از نقاط خوزستان شهروندان به دست ما رساندند، برخی از افراد که موعد تزریق دز دومشان فرا رسیده حالا با در بسته مراکز تجمیعی مایه کوبی مواجه شده اند که به دلیل مشکلات در تامین واکسن فعلا تعطیل شده اند.

همین امروز  عرفان مردانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تعطیلی مراکز واکسیناسیون کرونا در اهواز اطلاع داد و گفت: مراکز تزریق تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

البته او اظهار داشت: این مسئله جای نگرانی ندارد، زیرا به دنبال گرفتن سهمیه واکسن هستیم و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تا امروز یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۴۰ دز واکسن تزریق شده که از این تعداد ۷۳۳ هزار و ۱۵۶ نفر دز نخست را دریافت و ۳۳۴ هزار و ۹۸۴ نفر نیز هر ۲ دز را در حوزه این دانشگاه دریافت کردند.

اگرچه میزان تزریق واکسن در سراسر استان خوزستان از یک میلیون ۵۰۰ هزار دز فراتر رفته، اما به گفته ابول نژادیان تاکنون ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال در خوزستان برای واکسینه شدن مراجعه نکردند.

به نظر می‌رسد بر اساس اطلاعات مراکز بزرگ بهداشتی جهانی تنها راه مقابله با ویروس کرونا، واکسینه شدن تمام جمعیت است تا در برابر این بیماری مصون گردند بنابراین لازم است تا هر چه سریع‌تر از منابع مختلف واکسن‌های متفاوت تامین و همچنین تا زمان رهایی از این بیماری در جهان شهروندان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمایند تا دیگر شاهد مرگ و میر عزیزان نباشیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار