هشداردرباره بروز بیماری دامی در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 3 اسفند 1400 | 10:52 ق.ظ
هشداردرباره بروز بیماری دامی در خوزستان با توجه به روند تدریجی دما ،دامپزشکی خوزستان نسبت به بروز بیماری دامی تب سه روزه در استان هشدار داد.

 مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت:با توجه به نزدیک شدن فصل تکثیر و تزاید جمعیت انگل‌های خارجی، پشه‌ها واحتمال شیوع بیماری تب سه روزه در جمعیت دام سنگین استان در فصل گرما، دامداران نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام‌های لازم را انجام دهند.

دکتر مصطفی کنارکوهی افزود : انجام واکسیناسیون در ۲ نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان، رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و همچنین سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها از اقدام‌های موثر برای پیشگیری از این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: واکسیناسیون صرفا به عنوان تنها روش موثر کنترل بیماری تب سه روزه در دنیا مطرح بوده که باید توسط دامداران یا مجتمع‌های دامداری در مراکز مایه‌کوبی مجاز انجام شود.

کنارکوهی به دامداران توصیه کرد از هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام‌ها با سابقه بهداشتی نامعلوم و بدون مجوز بهداشتی حمل دامپزشکی خودداری کنند تا زمینه شیوع این بیماری کاهش یابد.

بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است که در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و همزمان با شروع فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان بروز می‌کند.

بیماری تب سه روزه ضمن آنکه بیماری بین انسان و حیوان مشترک نیست، گذرا و قابل‌ درمان است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار