بررسی وضعیت تولید و مصرف جهانی گوشت قرمز در ۲۰۲۱

ایران؛ هفتمین تولیدکننده گوشت گوسفندی در جهان| شرکت های بسته بندی گوشت کشور در زیان هستند

تاریخ انتشار: چهارشنبه 4 اسفند 1400 | 09:26 ق.ظ
ایران؛ هفتمین تولیدکننده گوشت گوسفندی در جهان| شرکت های بسته بندی گوشت کشور در زیان هستند در حالیکه گزارشات حاکی از افزایش قیمت جهانی محصولات غذایی است، رسولی دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت کشور می گوید: برخلاف همه صنف ها، قیمت محصولات در صنف ما بالا نرفته و در حال ضرردهی هستیم.

 گوشت قرمز از جمله محصولات نسبتا پرمصرفی است که پس از شیوع کرونا در سراسر جهان تولید گوشت گاو و گوساله به طور خاص با مشکلاتی همراه شد. به طوری که به گفته کارشناسان جهانی این مشکلات موجب رشد ۲۰ درصدی قیمت گوشت گاو و گوساله از اکتبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ شد. این در حالی است که قیمت گوشت مرغ در بازه نامبرده افزایش ۸ درصدی را تجربه کرده است.

صنعت دامداری ایران نیز طی دو سال گذشته با نوسانات قیمتی و مشکلات عدیده ای مواجه بوده است که غالبا به دلیل این است که خوراک دام اصولا از بازارهای خارجی تامین می شود و نوسان قیمت ارز تاثیر بسیاری بر روند کاری این صنعت داشته است. به خصوص اینکه به گفته کارشناسان داخلی ۷۰ درصد از هزینه های تولید دام مربوط به هزینه های خوراک است.

عرضه گوشت گوساله تنظیم بازاری به نرخ ۱۴۰ هزار تومان| گوشت چرخ کرده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان
صرف نظر از ممنوعیت های صادرات دام که بر انباشت دام در کشور دامن زده است، بحث قیمت گوشت قرمز نیز مسائل بسیاری را با خود به همراه داشته است تا اینکه طی روزهای اخیر قیمت مصوب آن اعلام شد. به طوری که مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: از ۲۴ بهمن ماه جاری، در حال عرضه گوشت تنظیم بازاری در تمامی غرفه های میادین تره بار و فروشگاه های زنجیره ای هستیم که قیمت گوشت گوساله ران و دست کیلویی ۱۴۰ هزار تومان و قیمت گوشت چرخ کرده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است.

محصولات همه صنف ها گران شده است و با سود محصولات خود را به فروش می رسانند اما مرغ و گوشت گران نشده و شرکت های بسته بندی به دلیل بالا رفتن هزینه ها در حال ضرردهی هستند

محصولات همه صنف ها گران شده اما شرکت های بسته بندی در حال ضرر دهی هستند
رسولی اظهار داشت: عرضه گوشت تنظیم بازاری قطعا برای بازار به خصوص بازار عید خوب است به این معنا که دولت به گوشت قرمز سوبسید می دهد و در حالی که با قیمت بالاتری آن را خریداری می کند با نرخ ارزانتری و با این هدف که مردم توان خرید داشته باشند در بازار عرضه می کند.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور اما وضعیت صنف خود را راضی کننده نمی داند و معتقد است: محصولات همه صنف ها گران شده است و با سود محصولات خود را به فروش می رسانند اما مرغ و گوشت گران نشده و از سوی دیگر سود آن نیز بیشتر نشده است. علاوه بر این هزینه های شرکت ها بالا رفته و لذا شرکت ها همه در زیان هستند.

در ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ میلیون تن گوشت گاو و گوساله در دنیا تولید شده است| تولید گوشت گاو و گوساله نسبت به ۲۰۲۰ کاهش داشته است
در حالی که گوشت منبع تغذیه مهمی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان است، بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده تقاضای جهانی برای گوشت در حال رشد است. به طوری که طی ۵۰ سال گذشته، تولید گوشت بیش از سه برابر شده است و بر اساس داده های منتشر شده، در حال حاضر جهان هر سال بیش از ۳۴۰ میلیون تن گوشت تولید می کند .

همچنین بر اساس داده های آماری منتشر شده در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان بیش از ۷۰ میلیون تن گوشت گاو و گوساله تولید شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ میزان تولید ۷۱ میلیون تن بوده و به دلایل مختلفی همچون اثرات شیوع کرونا روندی کاهشی را تجریه کرده است.

ایران؛ هفتمین تولیدکننده گوشت گوسفند در جهان| شرکت های بسته بندی گوشت کشور در زیان هستند

گزارشات منتشر شده جهانی نشان می دهد: کشورهای «ایالات متحده، برزیل، اتحادیه اروپا، چین، هند، آرژانتین، مکزیک و استرالیا» هشت کشور برتر تولید کننده گوشت گاو محسوب می شوند. به عبارت دیگر ایالات متحده در ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ میلیون تن گوشت گاو تولید کرده است. همچنین برزیل با تولید بیش از ۱۰ میلیون تن گوشت گاو در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن نیز اتحادیه اروپا با ۷.۷ میلیون تن، چین با ۷ میلیون تن، هند با ۴ میلیون تن، آرژانتین با ۳.۱ میلیون تن، مکزیک و استرالیا نیز با تولید ۲.۱ میلیون تن گوشت گاو در جایگاه بعدی برترین تولید کننده این محصول جای گرفته اند.

بر اساس آمار سازمان فائو در سال ۲۰۲۰ ایران ۲۷۰ هزار تن گوشت گوسفندی تولید کرده و در جایگاه هفتم دنیا جای گرفته است

ایران در جایگاه هفتم تولیدکننده برتر گوشت گوسفند| تولید ۱۶ میلیون تنی گوشت گوسفند در جهان در ۲۰۲۰
از سوی دیگر بر اساس این آمارها در مدت نامبرده بیش از ۱۶ میلیون تن گوشت گوسفند در جهان تولید شده است در حالی که میزان تولید این محصول در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ و نیم میلیون تن بوده است. بنابراین تولید گوشت گوسفند روندی افزایشی داشته است.

بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۲۰ نیز کشور چین با تولید بیش از ۲ میلیون تن گوشت گوسفند بزرگترین تولیدکننده این محصول بوده است. پس از آن نیز کشور استرالیا با تولید ۶۸۰ هزار تن، نیوزلند با تولید ۴۵۰ هزار تن، الجزایر با ۳۳۰ هزار تن، ایرلند با ۲۹۰ هزار تن، هندوستان با ۲۸۰ هزار تن و ایران با تولید ۲۷۰ هزار تن گوشت گوسفند در جایگاه های بعدی تولید کنندگان گوشت گوسفند قرار گرفته اند.

داده های منتشر شده فائو همچنین نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ پس از ایران، کشورهای سودان، پاکستان و مغولستان نیز در جایگاه های هشتم تا دهم تولیدکنندگان برتر گوشت گوسفند قرار گرفته اند.

آرژانتین، اروگوئه و برزیل بیشترین مصرف گوشت قرمز در دنیا را دارند

هر آرژانتینی در سال ۴۱ کیلوگرم گوشت قرمز مصرف می کند| اروگوئه و برزیل دومین و سومین مصرف کنندگان عمده گوشت قرمز در دنیا
از سوی دیگر در حالی که به گفته کارشناسان داخلی مصرف گوشت قرمز در ایران به دلیل بالا بودن تورم و پایین بودن قدرت خرید مردم به طور قابل توجهی کاهش داشته است، به نظر می رسد سرانه مصرف گوشت قرمز در جهان روندی صعودی دارد. به طوری که بر اساس آمارهای منتشر شده آرژانتین با سرانه مصرف ۴۱ کیلوگرم گوشت قرمز در صدر جدول مصرف کنندگان برتر این محصول قرار دارد. اروگوئه با سرانه مصرف ۳۷ و نیم کیلوگرم در جایگاه دوم قرار دارد و برزیل نیز با سرانه مصرف ۲۷ کیلوگرم جایگاه سوم را از آنِ خود کرده است.

از سوی دیگر داده های منتشر شده حاکی از این است: ایالات متحده با سرانه مصرف ۲۴ و نیم کیلوگرم و استرالیا نیز با سرانه مصرف ۲۱ و نیم کیلوگرم گوشت قرمز در جایگاه چهار و پنجم دنیا قرار دارند و پس از آن نیز «اسرائیل، شیلی، کانادا، قزاقستان و نیوزلند» قرار گرفته اند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار