لزوم تهیه طرح جامع نخیلات و برنامه ریزی مدون برای تولید و صادرات خرما

تاریخ انتشار: سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 | 09:40 ق.ظ
لزوم تهیه طرح جامع نخیلات و برنامه ریزی مدون برای تولید و صادرات خرما نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران تهیه طرح جامع نخیلات را الزامی داانست و بر برنامه ریزی مشخص برای تولید و صادرات خرما تاکید کرد.
هادی مقدم در نشست کمیته صنعت انجمن خرمای استان خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز گفت: تولید خرما و زنجیره خرما در استان خوزستان نیازمند برنامه‌ریزی مدون و مشخص است تا بتوان بر اساس این برنامه‌ریزی تولید و صادرات خرما را پیش برد.
 
وی افزود: در حوزه تولید خرما باید برنامه‌ریزی وجود داشته باشد که وقتی فردی قصد دارد در این حوزه فعالیت کند بداند برای تسهیل و توسعه تولید چه تسهیلات و امکاناتی در اختیارش قرار می‌گیرد.
 
مقدم تدوین و ترسیم برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت در این زمینه را عمل مهمی در دستیابی به نتایج ملموس و موثر تا پایان امسال دانست.
 
نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران در ادامه از نبود متولی واحد برای تصمیم گیری در زمینه تولید خرما انتقاد و اضافه کرد: تصمیماتی که در زمینه تولید و زنجیره خرما اتخاذ می‌شود منسجم نیست و به صورت جزیره‌ای است.
 
وی به همه افراد دخیل در زنجیره خرما پیشنهاد داد تا به صورت حقیقی و حقوقی عضو صندوق توسعه شوند و از مزایای این صندوق بهره‌مند شوند.
 
مقدم با اشاره به قیمت‌گذاری خرما در ۲ سال گذشته، گفت: در این مدت قیمت‌گذاری با هماهنگی انجمن خرما و صادرکننده و تولید کننده صورت گرفت که موجب شد در ۲ سال گذشته خرما روی دست کشاورز نماند.
 
لزوم تهیه طرح جامع نخیلات
 
وی با تاکید بر آماده کردن طرح جامع نخیلات، گفت: این طرح که در برگیرنده مواردی همچون مکانیزاسیون خرما، احداث سردخانه، حق آبه و طرح‌های وزارت نیرو است باید هر چه سریع‌تر آماده شود.
 
نایب رییس انجمن خرما به ۲۵ شهریور روز ملی خرما اشاره و بر هماهنگی اتاق‌های بازرگانی استان برای برنامه‌ریزی پیرامون این روز در استان تاکید کرد.
 
لزوم رفع چالش ها و ضعف های بازار خرما
 
طاهر سبهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز به ضعف‌ها و چالش‌های در زمینه تولید خرمای مناسب برای جذب بازار در خوزستان اشاره کرد و کمبود آب و مشکلات آبیاری، آفات و بیماری‌های گیاهی، کمبود نیروی متخصص، نبود استاندارد‌های مناسب، کمبود تسهیلات و حمایت‌های دولتی و محدودیت‌های صادراتی را از جمله این چالش‌ها برشمرد.
 
وی افزود: با رفع این چالش‌ها و ضعف‌ها، می‌توان کیفیت و رقابت‌پذیری خرمای تولیدی در خوزستان را ارتقا داد و بازار‌های صادراتی بیشتری را برای این محصول استراتژیک فراهم کرد.
 
سبهانی با اشاره به خرمای خوزستان و تأثیر آن بر صادرات این محصول استراتژیک مهم، ادامه داد: خوزستان یکی از مهمترین مناطق تولید خرما در ایران است و سالانه میزان زیادی خرما در این استان تولید می‌شود این میزان تولید بالا، امکان صادرات حجم زیادی از خرما را فراهم می‌کند.
 
وی تنوع ارقام، کیفیت بالا، زیرساخت‌های مناسب، تجربه و دانش فنی را از جمله مزایا خرما در استان خوزستان دانست و اضافه کرد: در مجموع، مزیت‌های تولید و صادرات خرما در خوزستان، این استان را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های صادرات خرما در ایران تبدیل کرده است.
 
سبهانی در ادامه با اشاره به شعار مقام معظم رهبری مبنی بر “جهش تولید با مشارکت مردم”، گفت: مقام معظم رهبری در آغاز سال۱۴۰۳، شعار “جهش تولید” را برای این سال انتخاب کردند. این شعار، نقشه راه و برنامه عملیاتی برای پیشرفت و توسعه کشور در سال جاری است.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز افزود: مقام معظم رهبری در این شعار بر ضرورت افزایش چشمگیر و جهشی تولید در همه بخش‌های اقتصادی کشور تأکید دارند که این امر می‌تواند منجر به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه مردم شود.
 
وی با اشاره به اهمیت لزوم مشارکت و همراهی مردم در تحقق جهش تولید، گفت: مردم باید با تلاش و کوشش خود، در افزایش تولید و رونق اقتصادی نقش آفرین باشند.
 
وی در ادامه بر ضرورت حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، مبارزه با فساد و رانت، تقویت روحیه انقلابی و جهادی تاکید کرد و گفت: در مجموع، شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” نقشه راه روشنی را برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور ترسیم می‌کند.
 
ناکافی بودن صنایع فرآوری پیشرفته مهمترین چالش خرما برای خلق ارزش افزوده این محصول در خوزستان است.
 
۲ سوی رودخانه بهمنشیر آبادان، کرانه شرقی اروندرود، دشت آزادگان، بهبهان، اهواز، شادگان و خرمشهر از مهمترین کانون‌های تولید خرما در خوزستان هستند.
 
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی، به تنهایی حدود ۱۴ درصد کل محصولات کشاورزی و باغی کشور را تولید می‌کند.
 
صادرات خرما در سال گذشته ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی هفت درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد افزایش داشته است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار