کاهش حاصلخیزی خاک با بی توجهی به تامین عناصر مورد نیاز

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 آذر 1401 | 11:55 ق.ظ
کاهش حاصلخیزی خاک با بی توجهی به تامین عناصر مورد نیاز بهره برداری گسترده و کشت متنوع محصولات در یک سال زارعی و بی توجهی به تامین عناصر مورد نیاز خاک، در بلند مدت موجب کاهش حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن میزان و پراکندگی بارش ها، بهره وری و ثبات تولید کشت دیم در استان با چالش مواجه است.

تورج نوروزی افزود : با بیان اینکه ۱۶ عنصر اصلی در خاک وجود دارد که وجود این عناصر برای گیاه ضروری است افزود: افزایش جمعیت، تغییر در بازار‌های جهانی و سلیقه مصرف عمومی موجب شده کشاورزان بدون آیش زمین اقدام به کشت چندین محصول در یک سال زراعی کنند که این کشت‌های پی در پی جایگزین کردن عناصر اصلی به خاک را بسیار ضروری میکند.

وی ادامه داد: بهره برداری گسترده و کشت متنوع محصولات در یک سال زارعی و بی توجهی به تامین عناصر مورد نیاز خاک، در بلند مدت موجب کاهش حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی طی سال‌های آینده می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه علاوه بر توجه به کشت محصولات کشاورزی، تامین عناصر مصرفی خاک باید مورد توجه کشاورزان باشد اظهار داشت: افزودن یک دهم درصد ماده آلی در خاک چه به صورت کاه و کلش و چه به صورت کود حیوانی موجب افزایش تناژ محصولات برداشتی به صورت چشمگیر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت آزمون خاک برای تعیین مواد مغذی مورد نیاز زمین‌های کشاورزی تصریح نمود: با انجام آزمون خاک، مواد غذایی ماکرو و میکروی مورد نیاز خاک سنجیده می‌شود که بر اساس تجزیه و تحلیل آن، نوع و مقدار کود مورد نیاز زمین‌های کشاورزی مشخص می‌شود.

نوروزی با اشاره به تنوع انواع کود‌های شیمیایی افزود: برخی کود‌های شیمایی پیش از کشت، برخی در مرحله رشد، برخی به صورت آبپاش و برخی دیگر به صورت محلول پاشی هستند که توجه به تمام این نکات بر اساس نظر کارشناسان توسط کشاورزان اهیمت فراوان دارد.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کود‌های سه گانه اصلی فسفر، پتاس و ازت در خوزستان وجود ندارد گفت: انبار‌های کود استان در وضعیت مناسبی قرار دارد و تمام نیاز کشاورزان بدون مشکل تامین می‌شود.

نوروزی با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به سبد حمایتی کود‌ها اظهار داشت: هم اکنون سه کود اصلی فسفر، پتاس و اوره در سبد حمایتی قرار دارد که باید شکل و نوع کودها تنوع بیشتری داشته باشد تا امکان حمایت بیشتری از کشاورزان فراهم شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار