«ویناس» نیشکر احیاگر خاک شد/درمان سرطانِ ریشه گیاه با «ویناس» نیشکر

تاریخ انتشار: سه شنبه 9 اسفند 1401 | 09:19 ق.ظ
«ویناس» نیشکر احیاگر خاک شد/درمان سرطانِ ریشه گیاه با «ویناس» نیشکر این پسماند نیشکر با پیمودن دشت‌های وسیع و کوه‌های سر به فلک‌کشیده زیبا، به «دروازه قرآن» رسیده و در دست محقّقان شرکتی به نام «فصل پنجم»، در ترکیبی نوین به «کودی زیستی» بدل شده که ریشه‌های گیاه را زنده می‌کند.

«ویناس» نیشکر، فصلی نو در درمان «سرطان خاک» گشوده و در کیمیای نظر چند پژوهش‌گر شیرازی، با ترکیبی جدید، احیاگر خاک شده و توانسته حیات تازه‌ای در خاک بدمد و رنگ و رخساره‌ای به محصولات کشاورزی دهد‌.

این پسماند نیشکر با پیمودن دشت‌های وسیع و کوه‌های سر به فلک‌کشیده زیبا، به «دروازه قرآن» رسیده و در دست محقّقان شرکتی به نام «فصل پنجم»، در ترکیبی نوین به «کودی زیستی» بدل شده که ریشه‌های گیاه را زنده می‌کند.

این کود زیستیِ برآمده از ویناس نیشکر، مراحل تحقیقاتی‌اش را در دانشگاه کشاورزی شیراز با موفقیتی چشمگیر، پشت سرگذاشته و حالا هم به تولید انبوه رسیده و در جای جای ایران توزیع می‌شود و در نمایشگاه بین‌المللی اهواز نیز به عنوان دستاوردی مهم به نمایش درآمده است.

تحوّلی در کشاورزی ارگانیک با ویناس نیشکر

مدیرعامل شرکت فصل پنجم در گفت‌وگو با روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر، این کود را کودی گیاه‌پایه می‌خواند و معتقد است که تحوّلی شگرف در کشاورزی ارگانیک ایجاد کرده است.

محمدحسین فرح‌بخش می‌گوید: محصولات باغی و زراعی تولید شده با کودهای شیمیایی، هم خطرهای جانی برای مردم دارد و هم محیط‌زیست را به نابودی می‌کشاند اما این محصول دانش‌بنیان، نه تنها آسیب‌زا نیست بلکه احیاگر خاک است و «سرطان ریشه» گیاهان را درمان می‌کند.

این کود تولیدی برآمده از ویناس نیشکر با نام تجاری «نماکوب»، تاکنون زمین‌های زراعی و باغی زیادی را از خمودی و نابودی، نجات داده و به گفته مدیرعامل فصل پنجم، ایران را به سمت تولید محصولاتی ارگانیک و باکیفیت سوق خواهد داد.

ویناس حاصل فرآیند تولید الکل طبی از «ملاس» نیشکر در شرکت خمیرمایه و الکل رازی است. ملاس نیز در فرآیند تولید شکر از نیشکر در کارخانه‌های واحدهای نیشکری حاصل می‌شود.

چندی پیش کارخانه تغلیظ ویناس نیشکر راه‌‌اندازی شد و حالا این پسماند نیشکری در غنی‌سازی کودها و تهیه خوراک دام استفاده می‌شود که هم برای رشد گیاهان و هم تغذیه دام‌ها بی‌نظیر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار