عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

هم تولید و هم مصرف باید در معادله قیمت مرغ دیده شود

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 08:34 ق.ظ
هم تولید و هم مصرف باید در معادله قیمت مرغ دیده شود عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بهترین راه کنترل قیمت مرغ را تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و درعین‌حال تأکید کرد که توان نظارت بر این سازوکار وجود ندارد.
 

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سوءمدیریت مسئولان که موجب ایجاد صف‌های چندصدمتری مردم برای خرید مرغ دولتی شده بود، اظهار کرد: تمام نهاده‌ها در آن زمان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود و حتی یک گرم مرغ که با نهاده آزاد دانه خورده باشد، نداشتیم.

وی با بیان این که نیمی از مرغ‌های موجود در آن زمان با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسید، خاطرنشان کرد: قرار شد ارز دولتی را برداریم و ما به تفاوت آن را به مردم پرداخت کنیم که خودشان مدیریت کنند.

ولی در ادامه سرانه مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و برنامه‌ها بر اساس گمانه‌زنی پیش نرفت.

عباسی با بیان این که هم تولید و هم مصرف باید در این معادله دیده شود، ادامه داد: تعادل میان قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده باید جدی دیده شود و قیمت تمام شده‌ای برای تولیدکننده در نظر بگیریم که صرفه اقتصادی داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین تأکید کرد که به‌شرط نظارت کامل، طرح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خوب بود و در این زمینه توان نظارت هم وجود نداشت.

همچنین عطاالله حسن‌زاده، عضو هیئت‌مدیره مرغداران گوشتی کشور با بیان این که مرغ باید ثبات قیمت داشته باشد تا در ذخیره‌سازی و صادرات موفق عمل کنیم، اظهار کرد: ما همواره پیگیر این مسئله بودیم و حداقل قیمت تمام شده را به‌عنوان نرخ پایه در نظر گرفته‌ایم؛ ولی هنوز به ما اعلام نشده که این نرخ موردنظر ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است یا خیر!

وی با اشاره به نرخ ۷۳ هزارتومانی مرغ برای مصرف‌کننده، ادامه داد: قیمت تمام شده حدود ۵۲ هزار تومان در مرغداری‌هاست.

حسن‌زاده در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: ما بر اساس هر ارزی که دولت به ما تخصیص داده است، وظیفه خود را انجام داده‌ایم و کمتر از میانگین نرخ مصوب، عرضه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بیشترین چالش ما تأمین ارز است و اگر این باور وجود دارد که مرغ همیشه باید ارزان باشد، نهاده هم باید به‌موقع به دست ما برسد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار