یش بینی برداشت ۴۵ هزار تن کلزا از مزارع خوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 | 11:56 ق.ظ
یش بینی برداشت ۴۵ هزار تن کلزا از مزارع خوزستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره به پیش بینی برداشت حدود ۴۵هزار تُن دانه روغنی کلزا ازسطح حدود ۲۶هزار هکتار از مزارع استان گفت: ۱۵ هزار تُن دانه روغنی کلزا که به تازگی از مزارع خوزستان برداشت شده به کارخانه روغن‌کشی گچساران حمل شد.

امید جهان‌نژادیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: تاکنون ۲۱هزار تُن دانه روغنی کلزا از مزارع خوزستان برداشت و به صورت تضمینی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه ۴۶مرکز خرید دانه روغنی کلزا در خوزستان فعال است افزود: نگهداری دانه روغنی کلزا به دلیل اینکه فسادپذیر و در معرض آفات است به سرعت به کارخانه‌کشی”ره آورد” گچساران برای تولید روغن داخلی ارسال می‌شود.

کلزا و چغندر قند ۲ محصول مهم کشاورزی خوزستان هستند که برای فراری به کارخانه‌های خارج از استان حمل می‌شوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با بیان اینکه هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۲۳۰هزار ریال تعیین شده پیش بینی کرد حدود ۴۵هزار تُن دانه روغنی کلزا از سطح حدود ۲۶هزار هکتار از مزارع خوزستان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری د خوزستان ۹۰ هزار هکتار در خوزستان هدف گذاری شده بود ولی به دلیل ناکافی بودن ذخایر آب سدهای استان ، سطح زیرکشت مصوب محقق نشد.

تورج نوروزی با اشاره به اینکه خشکسالی و تنش آبی در ۲ سال اخیر محدودیت و ممنوعیت کشت در خوزستان در بیشتر حوضه‌های آبی اعمال شد افزود:در حوضه آبی کرخه که تنش آبی به بالاترین سطح رسیده بود کشت کلزا به حداقل رسید.

بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی خوزستان ، خرید دانه روغنی کلزا در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۸هزار و ۹۱۵ تُن ، سال ۱۳۹۷ حدود ۳۱هزار تُن ، ۱۳۹۸ ، ۴۵هزار و ۲۸تُن ، سال ۹۹ حدود ۶۷هزار و ۳۱۶ تُن ، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۱هزار تُن و در سال ۱۴۰۱ که خشکسالی شدید در خوزستان حاکم بود به ۷۸هزار و ۲۵۶تُن رسید.

بهترین زمان کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان ، نیمه دوم مهرماه و برداشت آن ۲۰ فروردین است.

استان خوزستان در سال های ترسالی ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در سال تولید می‌کند که در ۲ سال گذشته به علت کم‌‎آبی و خشکسالی تولید محصولات بخش کشاورزی تا ۲۵درصد کاهش یافت.

خوزستان در تولید سه محصول راهبردی گندم ، کلزا و چغندر قند در کشور مقام نخست را دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار