آتش زدن کاه و کلش مزارع با خاک چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 | 12:02 ب.ظ
آتش زدن کاه و کلش مزارع با خاک چه می‌کند؟ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با انتقاد از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی گفت: باید به خاک رحم کرد و اینکه برخی کشاورزان کاه و کلش زمین‌ها را آتش می‌زنند در آینده حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد. تورج نوروزی، با اشاره از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی […]

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با انتقاد از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی گفت: باید به خاک رحم کرد و اینکه برخی کشاورزان کاه و کلش زمین‌ها را آتش می‌زنند در آینده حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد.

تورج نوروزی، با اشاره از آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی از سوی برخی کشاورزان در فصل برداشت اظهار کرد: اهمیت حفظ خاک برای تولید و همچنین نسل‌های آینده بر کسی پوشیده نیست و همه وظیفه دارند نسبت به حفظ خاک بکوشند.

وی با بیان اینکه برای تشکیل یک سانتیمتر خاک، بیش از یک هزار سال زمان نیاز است، افزود: باید به خاک رحم کرد و اینکه کاه و کلش زمین‌ها را آتش می‌زنند در آینده حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد و امکان کشت محصولات را می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزان باید به مساله اهمیت حفظ خاک به طور جدی توجه کنند و در فصل برداشت نه تنها همه کاه و کلش زمین را با کمباین برداشت نکنند بلکه از آتش زدن کاه و کلش زمین نیز خودداری کنند.

نوروزی ادامه داد: بخشی از مواد مغذی و مورد نیاز خاک از کاه و کلش تامین می‌شود و از بین بردن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی در فصل برداشت و پس از آن، تهدیدی جدی برای حیات خاک و حاصلخیزی آن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سوزاندن کاه و کلش باعث فشردگی خاک، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش مواد آلی و عناصر معدنی خاک، ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش نفوذپذیری ریشه، افزایش مصرف و هدر رفت آب و فرسایش بادی و آبی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه کشاورزان فقط کشت کنند و به نکاتی که منجر به حفظ حاصلخیزی خاک می‌شود توجه نداشته باشند صحیح نیست بلکه مساله کشت باید در کنار حفظ خاک و حاصلخیزی آن انجام شود تا بتوان برای آیندگان نیز این اراضی کشاورزی را حفظ کرد و آن‌ها نیز بتوانند تولید داشته باشند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار