حال ناخوش بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم

تاریخ انتشار: شنبه 8 مهر 1402 | 09:58 ق.ظ
حال ناخوش بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم تداوم آتش سوزی در بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم سبب بروز مشکلاتی برای ساکنان شهر‌های مجاور این تالاب در استان خوزستان شده است.

تالاب بین المللی هورالعظیم با وسعت ۱۲۰ هزار هکتار یکی از تالاب بزرگ کشور است که یک سوم آن در ایران و دوسوم دیگر آن در عراق قرار دارد و باوجود اهمیت آن، این روز‌های شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند.

محمد ساکی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه گفت: وسعت آتش سوزی تالاب هورالهویزه در بخش عراقی ۶۵۰ هکتار است و باوجود پیگیری ها، تاکنون دولت عراق کار موثری برای خاموش کردن آتش انجام نداده است.

وی به رصد روزانه و لحظه‌ای آتش سوزی‌ها در تالاب هورالعظیم به وسیله تصاویر ماهواره‌ای اشاره کرد و افزود: دود ناشی از این آتش سوزی در روز‌های اخیر شاهد آن هستیم توانایی سرایت به ایران و آلودگی هوا و کاهش شاخص کیفی هوا را دارد.

ساکی ادامه داد: آتش سوزی‌ها علاوه بر آلودگی هوا و به خطر افتادن سلامتی مردم، باعث از بین رفتن موجودات زنده اعم از آبزیان، گیاهان و جانوران می‌شود.

اهالی ساکن در روستا‌های واقع شده در ۴ کیلومتری تالاب بین المللی هورالعظیم می‌گویند: دود ناشی از آتش سوزی در این تالاب آزاردهنده بوده و تنفس را مشکل کرده است.

به گفته آنها، تعداد زیادی از اهالی روستا‌های حاشیه تالاب به سبب انتشار دود ناشی از آتش سوزی بیمار شده اند.

مدحجی، رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به نقش تغییر اقلیم در چندسال اخیر در وقوع اتش سوزی اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این آتش سوزی در اعمال رخ داده است، غیرعمدی است.

وی افزود: شرایط به گونه‌ای است که گاز متان که بر اثر خشکسالی منتشر می‌شود با اشعه خورشید واکنش نشان می‌دهد و شاهد وقوع تدریجی آتش سوزی‌ها هستیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار