تکرار دغدغه‌های پرستاران؛ از تاخیر تعرفه خدمات تا کمبود نیرو

تاریخ انتشار: یکشنبه 28 آبان 1402 | 08:53 ق.ظ
تکرار دغدغه‌های پرستاران؛ از تاخیر تعرفه خدمات تا کمبود نیرو رئیس نظام پرستاری اهواز با اشاره به اینکه تعرفه خدمات پرستاری جسته گریخته پرداخت شده است، بر لزوم پرداخت به موقع مطالبات پرستاران تاکید کرد. علیرضا گچ‌کوبان با تبریک فرا رسیدن روز پرستار، با اشاره به مطالبات پرستاران اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین مطالبه پرستاران در خصوص پرداختی‌ها است. دولت از مهرماه بخش‌نامه رفاهیات […]

رئیس نظام پرستاری اهواز با اشاره به اینکه تعرفه خدمات پرستاری جسته گریخته پرداخت شده است، بر لزوم پرداخت به موقع مطالبات پرستاران تاکید کرد.

علیرضا گچ‌کوبان با تبریک فرا رسیدن روز پرستار، با اشاره به مطالبات پرستاران اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین مطالبه پرستاران در خصوص پرداختی‌ها است. دولت از مهرماه بخش‌نامه رفاهیات کارمندان دولت را مصوب کرده است که در وزارت بهداشت هیچ کدام از این آیتم‌ها را ندیده بودیم؛ اکنون هم ندیدیم و وزارت بهداشت نیز زیر بار آن نرفته است.

وی افزود: همچنین سه سال است که با مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت در مورد پرداخت فوق‌العاده خاص بحث می‌کنیم اما هنوز اجرایی نشده است.

پرداخت تعرفه خدمات پرستاری یک سال عقب است

گچ‌کوبان بیان کرد: چند سال است که در بحث پرداخت مطالبات در جا می‌زنیم و مطالبات پرستاری داده نمی‌شود. مسئولان تنها در مصاحبه‌های خود عنوان می‌کنند که این مشکلات برطرف می‌شوند اما از سال ۹۹ به بعد تنها این جملات تکراری مسئولان را شنیدیم و مطالبات وصول نشده‌اند.

وی افزود: دو سال است که تعرفه خدمات پرستاری در حال اجرا است اما عملا چیزی ندیده‌ایم. در این مدت قبل از روز پرستار دو بار جسته گریخته مبالغی را پراخت کردند. در دو سال گذشته این قانون اجرا شده است و آخرین پرداختی مربوط به آبان‌ماه پارسال بوده است و یک سال عقب هستیم.

رئیس نظام پرستاری اهواز گفت: هر سال در روز پرستار وعده داده می‌شود که مطالبات پرستاران را به صفر می‌رسانیم اما بعد از روز پرستار هر کسی به خانه خودش می‌رود و پرستار می‌ماند و شغل سنگینش و انتظار مردم از او.

فقر نیروی انسانی پرستاری در خوزستان

گچ‌کوبان با اشاره به کمبود شدید جدی در خوزستان، بیان کرد: در حال حاضر میزان استاندارد ضریب پرستار به تخت ۱.۵ است یعنی به ازای هر تخت یک و نیم پرستار لازم است اما این رقم در خوزستان حدود ۰.۷ است که این وضعیت بسیار نامطلوب است و نشان‌دهنده فقر نیروی انسانی است.

وی عنوان کرد: در مورد جذب پرستار این همه شعار داده شد اما در آزمون استخدامی وزارت بهداشت، سهمیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز تنها دو پرستار بود.

رئیس نظام پرستاری اهواز گفت: با توجه به این کمبود شدید پرستار، وضعیت اضافه‌کاری اجباری ما بسیار بد است و اگر اضافه‌کاری اجباری نایستیم، دانشگاه علوم پزشکی اهواز باید در چند بیمارستان را ببندد.

دلایل ماندگار نبودن پرستاران در خوزستان

گچ‌کوبان با اشاره به مهاجرت پرستاران از خوزستان، عنوان کرد: بر اساس آمار گود استندینگ، در سال گذشته بیش از ۱۵۰ پرستار از خوزستان به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. البته ممکن است آمار بیش از این باشد زیرا برخی همین طوری رها می‌کنند و می‌روند. این آمار به جز پرستارانی است که از خوزستان به استان‌های دیگر مهاجرت می‌کنند. برخی حتی حاضر نیستند طرح خود را در خوزستان بگذرانند.

وی با اشاره به دلایل ماندگار نبودن پرستاران در خوزستان افزود: یکی از دلایل این مساله این است که شرایط جوی خوزستان خوب نیست و علت دیگر این است که در خوزستان هیچ رفاهیات و مزایایی برای پرستاران شاغل در خوزستان نسبت به پرستاران شاغل در استان‌های دیگر وجود ندارد. 


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار