خوشه‌های صنعتی، پیش شرط دستیابی به جهش و ارتقاء تولید

تاریخ انتشار: دوشنبه 29 آبان 1402 | 12:02 ب.ظ
خوشه‌های صنعتی، پیش شرط دستیابی به جهش و ارتقاء تولید مدیر عامل شرکت شهرک‌های خوزستان :امروزه توسعه خوشه‌های صنعتی نقش محوری در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه دارند به گونه ایی که آن را پیش شرط دستیابی به جهش و ارتقاء تولید می‌دانند.

مدیر عامل این شرکت با بیان مطالب فوق به روند شکل گیری خوشه‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: در طول چند دهه‌ی گذشته، کسب و کار‌های کوچک و متوسط، به عنوان اصلی‌ترین منابع ایجاد شغل در کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه شناخته می‌شوند و به دلیل سهم مهمی که در میزان اشتغال، افزایش تولید و توسعه اقتصادی جوامع دارند، از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

مهندس مهدی پور به نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: این صنایع محل اصلی رشد و توسعه، کارآفرینی، نوآوری و ریسک پذیری هستند که خود پایه‌ای برای حرکت به سوی رفع بیکاری و محرومیت زدایی و توسعه پایدار تلقی می‌شوند و فرصت‌های جدیدی را برای مزیت‌های رقابتی ایجاد می‌کنند به همین دلیل شکل گیری خوشه‌های صنعتی تلاشی است تا کسب و کاری کوچک قدرتمندتر عمل نمایند.

وی با بیان اینکه به کارگیری رویکرد خوشه‌های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط، یکی از روش‌های موثر و کارآمد است گفت: یک خوشه موفق می‌تواند نیرویی جهت دهنده تلقی شود که توسعه یک حوزه صنعتی خاص یا یک اقتصاد منطقه‌ای را در بهترین شکل ممکن به وجود آورد.

وی تاکید کرد: خوشه‌های صنعتی به صورت بالقوه منافع اقتصادی بالاتر را از طریق بهره وری بیشتر، مدیریت دانش بهتر و فرصت‌های کارآفرینانه رشد منطقه‌ای و منافع اقتصادی، تولید و انتقال دانش ایجاد می‌کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان به فرآیند توسعه پایدار خوشه صنعتی اشاره کرد و افزود: قبل از هرچیز فرآیند انتخاب خوشه برای توسعه باید به درستی انجام شود و به منظور موفقیت در این امر، باید مبانی نظری توسعه خوشه مدنظر قرار گیرد چرا که براساس مبانی نظری تحقیق است که می‌توان به چارچوب مناسبی برای شناسایی صحیح خوشه‌ها دست یافت.

وی تاکید کرد: فرآیند شناسایی و انتخاب خوشه باید در یک چارچوب منظم و منطقی و براساس یک مکانیزم علمی انجام گیرد.

مهدی پور ادامه داد: روال کار در خوشه‌های صنعتی به این شکل است که قابلیت‌های تولیدی و صنعتی هر استان در ابتدا شناسایی می‌شود و با تمرکز بر استعداد‌ها و توانمندی‌ها امکان سنجی و توجیه ایجاد خوشه در آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: در صورت توجیه پذیری خوشه‌های صنعتی مصوب می‌شوند و بین ۳ تا ۵ سال مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند و پس از آن نیز از قالب خوشه خارج و به عنوان انجمن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: پس از شناسایی زنجیره ارزش و نقاط ضعف و قوت و تهدید‌ها و تحلیل و مطالعه سطح بین المللی، ملی و منطقه‌ای کسب و کار و صنعت مورد نظر، برنامه‌های عملیاتی در خوشه‌ها تعریف و کار حساس سازی، اعتماد سازی، شبکه سازی، برندسازی و بازاریابی به ترتیب در آن‌ها دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خاتمه یادآور شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کسب و کار و صنایع کوچک در حوزه‌ی بازار است و بر این اساس خوشه‌ها تلاش می‌کنند تا مشکلات این بخش را نیز از میان بردارند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار