افزایش ۲۰ درصدی مرگ و میر در سرطان‌ها به ازای تاخیر چهارهفته‌ای شناسایی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 بهمن 1402 | 11:15 ق.ظ
افزایش ۲۰ درصدی مرگ و میر در سرطان‌ها به ازای تاخیر چهارهفته‌ای شناسایی کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: نتایج مطالعات در بیشتر سرطان‌ها نشان می‌دهد به ازای چهار هفته تاخیر در شناسایی و شروع درمان، در مورد درمان‌های جراحی و کمکی (شیمی درمانی و رادیوتراپی)،میزان مرگ و میر بیماران حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

دکتر زهرا عفراوی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: .به عنوان مثال در مورد سرطانی مانند سینه به ازای هر هزار بیمار تاخیر چهار هفته‌ای ۱۰ مورد، هشت هفته‌ای ۲۰ مورد و ۱۲ هفته‌ای ۳۰ مورد به مرگ و میر اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند افزود: حدودیک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مصرف کم میوه و سبزیجات و نداشتن فعالیت بدنی است.

عفراوی ادامه داد: طبق آخرین آمار استخراج شده از گزارش ثبت سرطان در سال ۹۷ (آخرین آمار تایید شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) موارد جدید سرطان در خوزستان ۶ هزار و ۹۳۲ نفر اعلام شده که سه هزار و ۴۷۷ نفر مرد و سه هزار و ۵۷۷ نفر زن هستند.

این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: شایع‌ترین موارد سرطان به ترتیب سینه، پروستات، پوست، کولورکتال (روده) ،معده و مثانه به شمار می‌رود.

وی به “برنامه ملی مدیریت سرطان” ایران اشاره کرد و گفت: این برنامه با استفاده از تجربیات جهانی و نظرات متخصصان داخلی تدوین شده و در حال اجراست و از جمله ابعاد مهم آن به عنوان هدف مقرون‌تر و به صرفه‌تر، پیشگیری و تشخیص زودهنگام است.

عفراوی اظهار کرد: از چند سال گذشته این برنامه در نظام شبکه بهداشتی درمانی ایران آغاز شده و به تدریج در حال گسترش است.

کارشناس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر برنامه تشخیص زودرس و غربالگری در تمام مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت برای سرطان سینه(زنان ۶۹-۳۰سال) و در ۲ مرکز پایلوت برای سرطان روده بزرگ (۶۹-۵۰ سال)، توسط بهورز و مراقب سلامت و مامای مراکز انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش پویش ملی سرطان (هفتم تا ۱۵ بهمن ماه) باشعار “من مسئولم ،برای پیشگیری از سرطان خودم ، خانواده ام و جامعه ام” در حال اجراست.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار