تحقق تعهد ایجاد ۶۳ هزار فرصت شغلی در خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 اسفند 1402 | 11:37 ق.ظ
تحقق تعهد ایجاد ۶۳ هزار فرصت شغلی در خوزستان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: تعهد ایجاد ۶۳ هزار شغل طی سال جاری در استان از سوی دستگاه‌های اجرایی محقق شده است.

محمد راضی جلالی روز سه شنبه در نشست خبری در محل سالن اجتماعات مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: یک مسیر راهبردی در استان می‌تواند مسائل و مشکلات مربوط به ایجاد اشتغال در استان را حل کند.

وی گفت: نرخ بیکاری استان خوزستان از ۱۲.۵ درصد به ۱۰.۵ درصد با اقدامات انجام شده در ایجاد فرصت شغلی کاهش یافته است البته این رقم نیز قابل قبول نیست و به دنبال تک رقمی شدن این نرخ در استان هستیم.

راضی جلالی با بیان اینکه ۵۳ هزار فرصت شغلی در سامانه تامین اجتماعی ثبت شده است، ادامه داد: به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری استان، اقدامات انجام شده در اشتغالزایی چندان نمود ندارد.

وی با بیان اینکه چهار مسیر در استان برای اشتغالزایی ترسیم شده است، افزود: یکی از مسیرهای در نظر گرفته شده افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی توسط صنایع بزرگ و مادر استان بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی فعال در استان با ۳۰ درصد ظرفیت تولید مشغول به کار هستند که اغلب این واحدها تجهیزات مورد نیاز برای تولید را دارند و به دلیل نداشتن مواد اولیه امکان توسعه و افزایش زمان کاری خود را ندارند.

وی یکی از مطالبات استان در سفر دوم استانی رییس جمهور به خوزستان را تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پایین دست دانست و اضافه کرد: خوزستان یکی از مراکز مهم تولید محصولات خام پتروشیمی است لذا نباید صنایع وابسته و پایین دست این صنعت در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه باشند.

راضی جلالی گفت: اگر مواد خام و اولیه در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد امکان فعالیت در چند نوبت کاری را دارند و به طور قطع در افزایش اشتغال نیز اثرگذار است.

وجود ۸۷۵ واحد تولیدی راکد در خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان احیای واحدهای تولیدی راکد را از دیگر برنامه‌های ترسیم شده برای افزایش اشتغالزایی در استان دانست و گفت: ۸۷۵ واحد تولیدی راکد در استان وجود دارد که تعدادی از این واحدها به دلیل شرایطی که دارند قابل احیا نیستند.

وی با بیان اینکه ۵۴۰ واحد از این تعداد قابل احیا هستند، افزود: طی ۹ ماهه امسال ۱۰۲ واحد راکد در استان به چرخه تولید برگشتند و تا پایان سال جاری این تعداد افزایش خواهد یافت.

راضی جلالی عمده مشکل واحدهای تولیدی راکد را تامین نقدینگی عنوان کرد و گفت: برای برخی واحدهای راکد تعهد اشتغال دیده شده در صورتی که این واحدها امکان ادامه کار را ندارند.

وی تعیین تکلیف ۵۸ واحد تولیدی تملک شده توسط بانک‌ها در استان را از دیگر راه حل های ایجاد اشتغال در استان دانست و افزود: ۲۹ واحد از این تعداد توسط یک بانک تملک شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: بانک‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان برای تعیین تکلیف این تعداد واحد تولیدی اقدام کنند و واحد تولیدی به فردی که صلاحیت لازم دارد واگذار شود.

وی جذب سرمایه‌گذار به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای طرح‌های تولیدی و اقتصادی در استان را از دیگر عوامل اشتغالزایی در استان دانست.

راضی جلالی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اغلب خانواده‌ها و جوانان خواستار کار در مشاغل دولتی بودند اظهار کرد: طی سال‌های اخیر مهارت آموزی جوانان بسیار پر رنگ شده و همین نگرش باعث جذب بیشتر جوانان در بازار کار شده است.

وی با بیان اینکه نهضت مهارت آموزی در استان جریان دارد، اضافه کرد: جوانان استان برای جذب در بازار کار به دنبال مهارت آموزی هستند و این اقدام می‌تواند تضمینی بر آینده کاری آن‌ها باشد.

صدور ۶۴ هزار مجوز کسب و کار از درگاه ملی مجوزها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه این استان در ماه‌های گذشته جایگاه مناسبی در استفاده از درگاه ملی مجوزها را نداشت، گفت: یکی از دستگاه‌های دولتی استان که مدیرکل نداشت هشت هزار درخواست در درگاه این اداره بدون پاسخ باقی مانده بود.

وی افزود: با اقدامات اخیر جایگاه ملی استان در استفاده از این درگاه ارتقا یافته و ۶۴ هزار مجور کسب و کار از این سامانه صادر شده است.

هماهنگی صنایع وابسته در تغییر پرداخت دستمزدها

راضی جلالی با اشاره به اینکه یکی از تجمعات و اعتراضات کارگری در خصوص نبود هماهنگی در تغییر دستمزدهای صنایع وابسته است، اظهار کرد: کارگران شرکت گروه ملی صنعتی ایران یکی از شرکت‌هایی است که به این روند اعتراض داشتند.

وی افزود: صنایع وابسته باید به صورت هماهنگ در تمامی شرکت‌های زیر گروه خود برای تغییر دستمزدها اقدام کنند تا باعث نارضایتی کارگران نشوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اعتراض جمعی از کارگران و مردم در نمایشگاه نفت امسال در اهواز گفت: اگر ارتباط و پاسخگویی مدیران با مردم و کارگران بهتر بود شاهد این اتفاق در نمایشگاه نبودیم.

شناسایی یکهزار و ۲۰۰ حساب صنایع در خارج از خوزستان

راضی جلالی با بیان اینکه حساب بانکی یکهزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی فعال خوزستان در تهران متمرکز است، گفت: گردش مالی این صنایع در خوزستان می‌تواند در وضعیت اقتصادی استان اثر بسیار چشمگیری داشته باشد.

وی ناتوان بودن پرداخت تسهیلات کلان به این صنایع را یکی از عوامل تمرکز حساب آن‌ها در مرکز عنوان کرد و افزود: اغلب این واحدهای صنعتی تسهیلات کلان دریافت می‌کنند که بانک‌های خوزستان توان پرداخت آن را ندارند به همین دلیل حساب‌های آنها برای دریافت وام در تهران متمرکز می شود.

طرح مطالعاتی منطقه آزاد اروند در دست اقدام است

راضی جلالی بیان کرد: محدوده و مساحت منطقه آزاد اروند در استان بسیار وسیع است به همین دلیل اقدامات انجام شده از سوی این سازمان برای مردم نمود ندارد.

وی افزود: یک طرح مطالعاتی برای محدود کردن این منطقه در حال انجام است تا امکان خدمات‌رسانی بهتری به مردم وجود داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان عنوان کرد: با اجرای این طرح به طور قطع تمرکز و محدوده این سازمان برای خدمات‌رسانی به مردم بهتر خواهد شد.

راضی جلالی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تنظم بازار خوزستان افزود: ۵۰ درصد کمتر از نیاز مصرفی، مرغ در خوزستان تولید می‌شود و دوره‌های جوجه‌ریزی به دلایل مختلفی از جمله گرمای هوا از استان‌های دیگر کمتر است که همین دلایل باعث افزایش قیمت این کالا می‌شود.

وی ادامه داد: مجوز ایجاد ۶۰۰ واحد مرغداری جدید در استان صادر شده است که تاکنون ۸۰ واحد در استان در دست ساخت هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز طی سال جاری در استان بیان کرد: با اقدامات انجام شده برای افزایش جوجه‌ریزی قیمت مرغ در بازار استان بسیار کاهش یافته و در حال حاضر به رقم ۷۸۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است.

وی ادامه داد: برای تعدیل قیمت گوشت قرمز در استان نیز با همکاری اتحادیه این صنف یک فروشگاه عرضه گوشت گرم گوساله در منطقه امام شرقی اهواز راه اندازی شده که گوشت را با قیمت هر کیلوگرم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال عرضه می‌کند.

اجرای طرح زراعت چوب در ۲۹۰ هزار هکتار

راضی جلالی گفت: طرح زراعت چوب با هدف افزایش فضای سبز استان، ایجاد اشتغال و توسعه صنایع چوب استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۷۲ هزار هکتار کشت نهال در هر فاز این طرح انجام می‌شود، افزود: در این طرح مقرر شده که در مدت چهار سال نهالکاری به ویژه از نوع درخت اکالیپتوس در ۲۹۰ هزار هکتار زمین نوع سه و چهار کاشته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه یکصد نهالستان برای اجرای این طرح در استان ایجاد شده است، اظهار کرد: آب مورد نیاز کشت نهال در این طرح از زهاب‌های نیشکر و آب تصفیه شده فاضلاب خواهد بود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح نه تنها باعث توسعه صنایع وابسته به چوب خواهد شد بلکه مواد اولیه واحدهای تولید ام دی اف را نیز تامین خواهد کرد.

جلوگیری از بیکار شدن هفت هزار نفر طی سال جاری در خوزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و حل مشکلات واحدهای تولیدی از بیکار شدن هفت هزار نفر در این واحدها جلوگیری شد.

وی گفت: با وجود تمام محدودیت‌هایی که در پرداخت تسهیلات بانکی و اعتباری وجود دارد برای توسعه و رونق تولید در استان به دنبال استفاده از منابع بانکی هستیم.

ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌های خوزستان در برنامه است

راضی جلالی یکی از برنامه های استان در حوزه دانشگاهی را ماموریت‌گرا کردن آن‌ها دانست و اظهارکرد: برای تمامی دانشگاه‌های استان ماموریتی در حوزه‌های مختلف تعیین شده تا مطالعات و تحقیقات لازم را در آن بخش‌ها انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه دانشگاه‌ها کمتر به مسائل مختلف استان می‌پردازند گفت: دانشگاه‌ها برای حل مسائل و مشکلات استان در بخش‌های مختلف راهکار و پیشنهاد علمی ارائه دهند و کمک حال دستگاه‌های مختلف باشند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار