واگذاری مدیریت زیرساخت‌ پایانه‌ها به بخش خصوصی از راهکارهای توسعه صادرات خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 اسفند 1402 | 10:49 ق.ظ
واگذاری مدیریت زیرساخت‌ پایانه‌ها به بخش خصوصی از راهکارهای توسعه صادرات خوزستان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار خوزستان گفت: واگذاری مدیریت، نگهداری، فضاسازی و تامین زیرساخت پایانه‌های مرزی به بخش خصوصی راهکار توسعه صادرات خوزستان است.

محمد راضی جلالی روز چهارشنبه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: پایانه‌های مرزی ویترینی برای نمایش محصولات برای خرید توسط سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی است در حالی که وضعیت پایانه‌های خوزستان تاسف‌بار به نظر می‌رسد.
وی اظهارکرد: وضعیت پایانه‌های مرزی از نظر کیفیت، زیرساخت، امنیت، نوع خدمات‌رفاهی، دقت و سرعت با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست؛ صادرکننده و واردکننده‌های خارجی در پایانه‌های دیگر کشورها احساس آرامش می‌کنند اما در پایانه‌های ایران نگرانی برای درایفت میزان تعرفه‌ وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان بیان کرد: راهکار این است که مدیریت نگهداری، فضاسازی، تامین زیرساخت پایانه‌ها به بخش خصوصی توانمند واگذار شود و پایانه به نمایشگاهی از محصولات کل کشور تبدیل شود.

راضی جلالی گفت: در برخی موارد علت برخی مشکلات اطلاع نداشتن از قوانین و دستورالعمل‌ها عنوان شده که بخش خصوصی را متضرر و نسبت به بخش دولتی بدبین کرده است.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید مدیران حوزه صادرات را برای حل مشکلات بشناسند گفت: انتظار می‌رود اتاق بازرگانی به عنوان حلقه اتصال بین صادرکننده‌ها و مسئولان عمل کند و با تشکیل کارگروه‌های ویژه، به توسعه صادرات منجر شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار خوزستان توضیح داد: باید در قالب کارگاه آموزشی آخرین بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های موردنظر برای متولیان بخش خصوصی بیان شود و شاهد ارتباط بیشتر بخش خصوصی و دولتی باشیم.

وی گفت: در صورت واگذاری کردن این موارد به بخش خصوصی، علاوه بر پرداخت هزینه ها توسط این بخش، درآمدزایی را نیز به همراه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار خوزستان با بیان اینکه بازرگانان برای جلوگیری از سرقت حاضرند هزینه پرداخت کنند افزود: تعیین تکلیف مدیریت واحد پایانه‌ها اولین گام برای حل مشکلات و نقشه راه برای اصلاح وضعیت پایانه‌ها محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه نقش هر ارگان باید تعریف شود گفت: آمادگی وجود دارد که همه مشکلات به تدریج و بر اساس برنامه مشخص پیگیری شوند.
راضی جلالی ادامه داد: باید مصوبات بر اساس چارچوب مشخص به قانون تبدیل شوند تا قوانین با تغییر مدیریت، دستخوش تحول نشوند، ساعت تردد مرزها نیز قابل بازنگری است و باید با طرف عراقی نیز در این خصوص رایزنی صورت گیرد.
معاون استاندار خوزستان بیان کرد: قبل از پایانه‌ها می‌توان ایستگاه انتظامی احداث شود تا از ورود افراد متفرقه جلوگیری شود؛ پیشنهاد برای بازرسی اولیه ورودی مرزها در شورای تامین نیز مطرح می‌شود و برای موارد دیپلماسی نیز نشستی با مسوولان عراق برگزار خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در جریان این نشست با بیان اینکه برای هرکدام از مشکلات کارگروه و دبیرخانه تشکیل شده اظهار کرد: در استانی با ظرفیت‌های بسیار در حوزه صادرات، بازرگانان نباید در این حوزه با چالش مواجه شوند.
وی اضافه کرد: طی ۱۵ سال، برخی مشکلات بدون پاسخ در نشست‌ها مطرح شده و عملیاتی نمی‌شوند؛ نگاه ارگان دولتی نسبت به بخش خصوصی بسیار ضعیف است که مستلزم تغییر به نظر می‌رسد.

 

ناامنی در مرزهای خوزستان بسیار زیاد است

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز نیز گفت: در مرزها بارها موارد ناامنی از جمله سرقت از خودروهای حمل کالا و رانندگان به تعداد زیاد گزارش شده است؛ فعال اقتصادی نیز در محیط ناامنی فعالیت می‌کند و مسوولیتی از طرف هیچ ارگانی پذیرفته نمی‌شود.
شهلا عموری تصریح کرد: برخی کالاها توسط گمرک ترخیص می‌شود ولی در هنگ مرزی به عنوان قاچاق توقیف می‌شود این در حالی است که هیچ نهادی حق ندارد با وجود مهر گمرک کالا را توقیف کند.
وی اظهارکرد: در برخی موارد بار صادرکننده ساعت‌ها به علت تعطیلی مرزها معطل می‌ماند، با شب خوابی مواجه شده و و دچار ضرر و زیان می‌شود.

عموری ادامه داد: در حالی که ادعا داریم مرزها همیشه باز است و همچنین چندین مورد آتش سوزی در مرز چذابه اتفاق افتاده اما امکانات برای اطفای حریق نبوده وجود نداشته است.

وی افزود: برخی سرمایه گذاران عراقی با تهدید، سرقت و برخوردهای فیزییکی روبرو شدند که این موضوع به هیچ وجه شایسته استان و کشور شایسته نیست زیرا باعث فراری دادن دادن مردم از خوزستان می‌شود.

عموری بر ضرورت تامین زیرساخت‌های توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: باید متولی تامین زیرساخت‌ها مشخص شود تا بتوان صادرات را توسعه داد.

در این نشست مشکلات و موانع صادرات از طریق مرزهای خوزستان مطرح و در خصوص راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بحث و تبادل نظر شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار